2009
Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků
KULHAVÝ, ViktorZákladní údaje
Originální název
Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků
Název anglicky
Life experiences significant for developing man-nature relationship - summary of present knowledge
Autoři
Vydání
Praha, Člověk + příroda = udržitelnost? : Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. od s. 90-99, 10 s. 2009
Nakladatel
Zelený kruh
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky
significant life experiences; environmental education; environmental sensitivity; methodology
Štítky
Změněno: 10. 10. 2011 15:35, Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS
Anotace
V originále
Článek je přehledovou studií pojednávající o dosavadním výzkumu tzv. významných životních zkušeností (significant life experiences - SLE). Tato oblast výzkumu se zabývá otázkou, jaké životní zkušenosti se podílejí na formování pro-environmentálního chování. Stať se zabývá historickými kořeny výzkumu SLE a upozorňuje na metodologické nejasnosti dříve uskutečněných výzkumů. Podrobněji je popsána studie americké autorky L. Chawly (1999) popisující zkušenostní vlivy u několika desítek respondentů v USA a Norsku. Jako významné zkušenosti autorka identifikovala řadu vlivů – např. kontakt s přírodou, rodinné zázemí, ekologické organizace, negativní zkušenosti, školu, přátele a další - působící v průběhu života člověka, tedy nejen v raném dětství. V závěru příspěvku jsou diskutovány některé nevyřešené otázky environmentální výchovy a vzdělávání, které jsou důležité pro další zaměření výzkumu vlivu významných životních zkušeností na formování vztahu člověka k přírodě.