D 2009

Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků

KULHAVÝ, Viktor

Základní údaje

Originální název

Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků

Název anglicky

Life experiences significant for developing man-nature relationship - summary of present knowledge

Vydání

Praha, Člověk + příroda = udržitelnost? : Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. od s. 90-99, 10 s. 2009

Nakladatel

Zelený kruh

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

significant life experiences; environmental education; environmental sensitivity; methodology
Změněno: 10. 10. 2011 15:35, Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS

Anotace

V originále

Článek je přehledovou studií pojednávající o dosavadním výzkumu tzv. významných životních zkušeností (significant life experiences - SLE). Tato oblast výzkumu se zabývá otázkou, jaké životní zkušenosti se podílejí na formování pro-environmentálního chování. Stať se zabývá historickými kořeny výzkumu SLE a upozorňuje na metodologické nejasnosti dříve uskutečněných výzkumů. Podrobněji je popsána studie americké autorky L. Chawly (1999) popisující zkušenostní vlivy u několika desítek respondentů v USA a Norsku. Jako významné zkušenosti autorka identifikovala řadu vlivů – např. kontakt s přírodou, rodinné zázemí, ekologické organizace, negativní zkušenosti, školu, přátele a další - působící v průběhu života člověka, tedy nejen v raném dětství. V závěru příspěvku jsou diskutovány některé nevyřešené otázky environmentální výchovy a vzdělávání, které jsou důležité pro další zaměření výzkumu vlivu významných životních zkušeností na formování vztahu člověka k přírodě.