KULHAVÝ, Viktor. Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků (Life experiences significant for developing man-nature relationship - summary of present knowledge). In Člověk + příroda = udržitelnost? : Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh, 2009, p. 90-99.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků
Name (in English) Life experiences significant for developing man-nature relationship - summary of present knowledge
Authors KULHAVÝ, Viktor.
Edition Praha, Člověk + příroda = udržitelnost? : Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. p. 90-99, 10 pp. 2009.
Publisher Zelený kruh
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords in English significant life experiences; environmental education; environmental sensitivity; methodology
Tags environmental education, environmental sensitivity, Methodology, significant life experiences
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS, učo 42121. Changed: 10/10/2011 15:35.
Abstract
Článek je přehledovou studií pojednávající o dosavadním výzkumu tzv. významných životních zkušeností (significant life experiences - SLE). Tato oblast výzkumu se zabývá otázkou, jaké životní zkušenosti se podílejí na formování pro-environmentálního chování. Stať se zabývá historickými kořeny výzkumu SLE a upozorňuje na metodologické nejasnosti dříve uskutečněných výzkumů. Podrobněji je popsána studie americké autorky L. Chawly (1999) popisující zkušenostní vlivy u několika desítek respondentů v USA a Norsku. Jako významné zkušenosti autorka identifikovala řadu vlivů – např. kontakt s přírodou, rodinné zázemí, ekologické organizace, negativní zkušenosti, školu, přátele a další - působící v průběhu života člověka, tedy nejen v raném dětství. V závěru příspěvku jsou diskutovány některé nevyřešené otázky environmentální výchovy a vzdělávání, které jsou důležité pro další zaměření výzkumu vlivu významných životních zkušeností na formování vztahu člověka k přírodě.
PrintDisplayed: 14/5/2024 13:27