B 2009

Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání

ŘIHÁČEK, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání

Název anglicky

Urban sonic environment and its influence on experiencing

Autoři

ŘIHÁČEK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 240 s. EDIS, svazek 3. 2009

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/09:00035709

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-4809-6

Klíčová slova česky

zvukové prostředí; sonosféra; sluchová percepce; hluk; rozmrzelost z hluku; tělesně zakotvený prožitek; focusing; komentovaná procházka

Klíčová slova anglicky

sonic environment; soundscape; sound perception; noise; noise annoyance; focusing; commented walk

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 6. 2017 17:13, prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace nabízí přehled poznatků o působení zvukového prostředí města na naše každodenní prožívání. Analyzuje dva hlavní výzkumné přístupy ke studiu zvukového prostředí - tradiční "hlukový" přístup a tradici vycházející z konceptu sonosféry (soundscape). Dále uvádí dvě původní studie, zaměřené na kvalitativní analýzu prožitkových významů spojených s reálnými městskými sonosférami, a v jejich rámci představuje specifickou metodologii, založenou na původně psychoterapeutické technice Eugena T. Gendlina známé jako focusing.

Anglicky

The publication presents an overview of findings about the influence of urban sonic environment on our daily experiencing. Two main research approaches to the study of sonic environment are analyzed - traditional "noise" approach and a tradition based on the concept of soundscape. Further, it presents two original studies focused on an analysis of experiential meanings connected with real urban soundscapes, and in this framework, it introduces a specific methodology based on an originally psychotherapeutic technique of Eugen T. Gendlin known as focusing.