2009
Critical Incidents in Professional Paths of Headteachers (Examples from the Czech Republic)
POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEKZákladní údaje
Originální název
Critical Incidents in Professional Paths of Headteachers (Examples from the Czech Republic)
Název česky
Kritické momenty v profesní dráze ředitelů škol (příklady z České republiky)
Autoři
POL, Milan (203 Česká republika, garant), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika)
Vydání
Coherence, co-operation and quality in guidance and counselling. International conference, 2009
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Finsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00029346
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Profesní dráha; kritická událost; vzdělávací potřeba, ředitel školy
Klíčová slova anglicky
Professional path; critical incident; educational need; headteacher
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 28. 3. 2010 12:07, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.
V originále
The objective of the paper is to identify critical incidents in the course of the professional path of Czech elementary school (6-15) headteachers. Critical incidents are analyzed using the life story method. For the purpose of this paper, paths of headteachers was followed only from secondary school graduation to the first stage of headteacher position. Within this period, several key critical incidents were revealed, in the following order: choice of studies programme master degree, the experience of professional fulfilment, invitation to position, succession to the position, acceptance of a career change. These events were used as a basis for specifying the educational needs of headteachers regarding support of career management skills. Our data pointed to the important finding that educational needs of headteachers for career management skills development is limited by the very fact that their professional path are in education.
Česky
Cílem příspěvku je identifikovat kritické události v průběhu profesionální dráhy ředitelů českých základních škol(6-15). Kritické události rozkrýváme prostřednictvím metody životního příběhu. Vývoj profesní dráhy ředitelů škol časově omezujeme na období od konce střední školy až po první fázi výkonu ředitelské funkce. V rámci tohoto období se vyjevilo několik zásadních událostí a to v následující posloupnosti: výběr vysoké školy, pocit profesního naplnění, oslovení s nabídkou pozice ředitele, nástup do funkce ředitele, ztotožnění se s ředitelskou rolí. Na základě těchto událostí se pokusíme specifikovat potřeby ředitelů základních škol ve vztahu k podpoře dovedností kariérového managementu. Na základě našich dat se jeví jako zásadní zjištění, že profilace profesní dráhy ředitelů základních škol eliminuje potřebu rozvoje dovedností kariérového managementu ve vztahu k vlastní kariéře.
Návaznosti
GA406/07/0845, projekt VaV |
|