2009
Institution of Mongolian (Khalkha) Jibzundamba Khutugtu: Religion and Politics on the Treshold of the 21st Century
BĚLKA, LubošZákladní údaje
Originální název
Institution of Mongolian (Khalkha) Jibzundamba Khutugtu: Religion and Politics on the Treshold of the 21st Century
Název česky
Instituce mongolského (chalšského) bogdgegéna: Náboženství a politika ve Vnitřní Asii na prahu 21. století
Autoři
BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Sankt-Petěrburg, Vasileva E. A. et al. (Eds.), Filosofija, religija i kultura stran Vostoka, od s. 309-316, 8 s. 2009
Nakladatel
Izd-tvo Sankt-Petěrburgskogo Universitěta
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Rusko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00029381
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-5-288-04831-9
Klíčová slova anglicky
Mongolian (Khalkha) Bogdo Gegen; Religion and Politics; Inner Asia; Buddhism
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 6. 2009 20:23, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
V originále
The traditional institution of Mongolian (Khalkha) Bogdo Gegen, i.e. the supreme representative and head of local Buddhist community (Sanskr. Sangha), went through many changes during the 20th century. The eighth representative of this institution, the Eighth Bogdo Gegen (Jibdzundamba Khutugtu ), became the first theocratic ruler of Mongolia following the establishment of an independent Mongolia in 1912 and de iure remained in power after the Bolshevik revolution. After his death in 1924, the Communist power banned the search of his successor (the new recognized rebirth, the ninth reincarnation) and thus the traditional line was to be interrupted. The fact that this had not happened became publicly known as late as in the beginning of the 1990s when the Tibetan exile government officially declared that the Ninth Bogdo Gegen was alive and that it had been necessary to withhold this fact for political reasons for as long as seventy years. This contribution was inspired by concrete historical events in Outer Mongolia (Khalkha), Tibet and China, which had decisive influence upon events concerning the last two Khalkha Bogdo Gegens.
Česky
Příspěvek se zabývá rolí a pozicí tradiční instituce mongolského (chalšského) bogdgegéna, tj. hlavy místního buddhistického společenství. Tato instituce doznala ve 20. století zásadních proměn, které nebyly způsobeny vnitřní dynamikou sanghy, ale naopak byly zapřičiněny zvnějšku a byly motivovány politicky. Případ instituce bogdgegéna je modelovým příkladem zásahu politiky do vývoje náboženské struktury, zásahu do systému po staletí se vyvíjejícího. Tato intervence v první třetině 20. století pocházející především ze zahraničí byla natolik intenzivní a radikální, že vedla téměř k zániku náboženské instituce bogdgegénů. To se nakonec neuskutečnilo, 9. bogdgegén existuje, ale již nezaujímá v mongolské sangze svůj původní post. Její stávající hlavou je mongolský bandido chambolama, který se narozdíl od předchozích bogdgegénů obsazuje volbou, nikoliv tradičním rozpoznáním nového zrození, určením tulkua. Pozice 9. mongolského bogdgegéna tedy není mongolskými buddhisty jednoznačně přijímána.
Návaznosti
GA401/08/0762, projekt VaV |
|