Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?
OKÁČOVÁ, Marie. Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality? In Laetae segetes iterum. 2007. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality? |
Název česky | Centony: recyklované umění či ztělesnění absolutní intertextuality? |
Autoři | OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Laetae segetes iterum, 2007. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | angličtina |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | Písemnictví, masmedia, audiovize |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/07:00028080 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | antický cento; intertextualita |
Klíčová slova anglicky | ancient cento; intertextuality |
Štítky | ancient cento, intertextuality |
Příznaky | Mezinárodní význam |
Změnil | Změnila: Mgr. Marie Okáčová, Ph.D., učo 52294. Změněno: 7. 12. 2012 20:07. |
Anotace |
---|
The paper discusses the controversy over literary legitimacy of the late antique centos, i.e. patchwork poems composed of quotations from Homer or Virgil. A succinct historical overview of the cento poetry is followed by a commentary on the cento poetics articulated by Ausonius in his prefatory letter to the Cento Nuptialis. Further, the author presents some of the characteristic examples of cento criticism. The modes of production of the cento texts are consequently examined from the perspective of modern reception theories, the poststructuralist concept of intertextuality, and, last but not least, the Saussurean differential theory of language. The author comes to the conclusion that the cento is actually a highly innovative and perfectly legitimate literary form. |
Anotace česky |
---|
Článek se věnuje problematice literární hodnoty pozdně antických centonů - básní složených z citátů z Vergilia či Homéra. Po stručném historickém přehledu centonární poezie následuje komentář k centonární poetice, jak ji formuloval Ausonius v úvodním dopise ke své skladbě Cento nuptialis. Autorka dále uvádí několik typických příkladů kritiky centonů. Proces skládání centonů je následně analyzován z hlediska moderních recepčních teorií, poststrukturalistického konceptu intertextuality a v neposlední řadě i v kontextu saussurovské diferenční teorie jazyka. Autorka dospívá k závěru, že centony představují vysoce inovativní a zcela legitimní literární formu. |
Návaznosti | |
---|---|
MSM0021622435, záměr | Název: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních |
VytisknoutZobrazeno: 11. 10. 2024 16:17