D 2009

Between the Worlds of the Disabled and the Healthy: A Narrative Analysis of Autobiographical Conversation

CHRZ, Vladimír, Ivo ČERMÁK a Dušana CHRZOVÁ

Základní údaje

Originální název

Between the Worlds of the Disabled and the Healthy: A Narrative Analysis of Autobiographical Conversation

Název česky

Mezi světem tělesně postižených a světem zdravých: narativní analýza autobiografických rozhovorů

Autoři

CHRZ, Vladimír, Ivo ČERMÁK a Dušana CHRZOVÁ

Vydání

Huddersfield, UK, In D. Robinson, P. Fisher, Yeadon-Lee, T., Robinson, S.J., Woodcock,P. (eds), Narrative, Memory, and Identities, od s. 11-19, 9 s. 2009

Nakladatel

Huddersfield University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-1-86218-073-4

Klíčová slova česky

rodiče; tělesně postižené dítě; autobiografický rozhovor; narativní analýza

Klíčová slova anglicky

parents; physically handicaped child; autobiographical interview; narrative analysis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 6. 2009 20:31, prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Anotace

V originále

The paper represents a methodological reflection of research, that studied the parents experience of physically handicapped children. Hermeneutic narrative approach was used as a theoretical and methodological background for this study. The sample consisted of 10 parents of physically handicapped children. The research was based on autobiographical interviews that were facilitated by the life-line method. The authors mainly focused on the progress from the data collecting to the emersion of relevant narrative categories. Agency and positioning are explored in detail.

Česky

Příspěvek je metodologickou reflexí výzkumu, jehož cílem je porozumět zkušenosti rodičů tělesně postižených dětí. Teoretickým a metodologickým nástrojem vedoucím k tomuto cíli je hermeneuticko-narativní přístup. Vzorek zkoumaných osob tvoří 10 rodičů tělesně postižených dětí. Výzkum je založen na autobiografických rozhovorech, které jsou facilitovány metodou čáry života. Příspěvek věnuje pozornost klíčové fázi tohoto typu výzkumů, kterou představuje postup od sebraných dat k vynoření relevantních kategorií narativní analýzy.

Návaznosti

AV0Z70250504, záměr
Název: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, projekt VaV
Název: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj