CHRZ, Vladimír, Ivo ČERMÁK and Dušana CHRZOVÁ. Between the Worlds of the Disabled and the Healthy: A Narrative Analysis of Autobiographical Conversation. In In D. Robinson, P. Fisher, Yeadon-Lee, T., Robinson, S.J., Woodcock,P. (eds), Narrative, Memory, and Identities. Huddersfield, UK: Huddersfield University, 2009, p. 11-19. ISBN 978-1-86218-073-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Between the Worlds of the Disabled and the Healthy: A Narrative Analysis of Autobiographical Conversation
Name in Czech Mezi světem tělesně postižených a světem zdravých: narativní analýza autobiografických rozhovorů
Authors CHRZ, Vladimír, Ivo ČERMÁK and Dušana CHRZOVÁ.
Edition Huddersfield, UK, In D. Robinson, P. Fisher, Yeadon-Lee, T., Robinson, S.J., Woodcock,P. (eds), Narrative, Memory, and Identities, p. 11-19, 9 pp. 2009.
Publisher Huddersfield University
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-1-86218-073-4
Keywords (in Czech) rodiče; tělesně postižené dítě; autobiografický rozhovor; narativní analýza
Keywords in English parents; physically handicaped child; autobiographical interview; narrative analysis
Tags autobiographical interview, narrative analysis, parents, physically handicaped child
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc., učo 27253. Changed: 27/6/2009 20:31.
Abstract
The paper represents a methodological reflection of research, that studied the parents experience of physically handicapped children. Hermeneutic narrative approach was used as a theoretical and methodological background for this study. The sample consisted of 10 parents of physically handicapped children. The research was based on autobiographical interviews that were facilitated by the life-line method. The authors mainly focused on the progress from the data collecting to the emersion of relevant narrative categories. Agency and positioning are explored in detail.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je metodologickou reflexí výzkumu, jehož cílem je porozumět zkušenosti rodičů tělesně postižených dětí. Teoretickým a metodologickým nástrojem vedoucím k tomuto cíli je hermeneuticko-narativní přístup. Vzorek zkoumaných osob tvoří 10 rodičů tělesně postižených dětí. Výzkum je založen na autobiografických rozhovorech, které jsou facilitovány metodou čáry života. Příspěvek věnuje pozornost klíčové fázi tohoto typu výzkumů, kterou představuje postup od sebraných dat k vynoření relevantních kategorií narativní analýzy.
Links
AV0Z70250504, plan (intention)Name: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, research and development projectName: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj
PrintDisplayed: 12/5/2024 15:10