2009
Nové přístupy k výuce předmětů softwarového vývoje
PITNER, Tomáš a Jaroslav ŠKRABÁLEKZákladní údaje
Originální název
Nové přístupy k výuce předmětů softwarového vývoje
Název anglicky
New approaches of teaching software engineering courses
Autoři
PITNER, Tomáš (203 Česká republika, garant) a Jaroslav ŠKRABÁLEK (203 Česká republika)
Vydání
Ostrava, Tvorba Softwaru 2009, 161 s. 2009
Nakladatel
VŠB Technická univerzita Ostrava
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14330/09:00036116
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
ISBN
978-80-248-2012-5
Klíčová slova česky
výuka vývojářů software, přístup orientovaný na člověka, student, vyučující, kongruence, akceptace, empatie, Rogers
Klíčová slova anglicky
education of SW developers Person centered approach student teacher congruency acceptance empathy Rogers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 10. 2009 00:51, RNDr. Jaroslav Škrabálek, MBA
V originále
Článek popisuje motivaci, proč uplatňovat v technickém vzdělávání - při výchově softwarového inženýra - humanistické psychologické přístupy - konkrétně přístup orientovaný na člověka (Person-Centered Approach, PCA) zavedený v psychologii 50. let Rogersem. Na základě průzkumů zdůvodňuje, jaký profil absolventa je praxí žádán, jakou roli zde hrají transverzální kompetence (soft-skills) a jak je cíleně pěstovat. Uvádí zkušenosti z konkrétních kurzů jak v Česku (FI MU v Brně), tak na Vídeňské univerzitě. Popisuje případovou studii zavádění prvků PCA do dalších předmětů na FI MU.
Anglicky
The article describes a motivation about applying humanistic psychological approaches in education of software engineer. Especially Person-Centred Approach (PCA) introduced by Rogers in 50's psychology is described. We substantiate desired profile of graduate in practice on the basis of surveys and researches, what is the role of transversal competencies (Soft-Skills) and how we can enhance them. The article introduces experiences from concrete courses both in Czech Republic (Faculty of Informatics, Masaryk University - FI MU) and University of Vienna. It describes case study of PCA implementation to others subjects at FI MU.