D 2009

Nové přístupy k výuce předmětů softwarového vývoje

PITNER, Tomáš a Jaroslav ŠKRABÁLEK

Základní údaje

Originální název

Nové přístupy k výuce předmětů softwarového vývoje

Název anglicky

New approaches of teaching software engineering courses

Autoři

PITNER, Tomáš (203 Česká republika, garant) a Jaroslav ŠKRABÁLEK (203 Česká republika)

Vydání

Ostrava, Tvorba Softwaru 2009, 161 s. 2009

Nakladatel

VŠB Technická univerzita Ostrava

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14330/09:00036116

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-80-248-2012-5

Klíčová slova česky

výuka vývojářů software, přístup orientovaný na člověka, student, vyučující, kongruence, akceptace, empatie, Rogers

Klíčová slova anglicky

education of SW developers Person centered approach student teacher congruency acceptance empathy Rogers

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 10. 2009 00:51, RNDr. Jaroslav Škrabálek, MBA

Anotace

V originále

Článek popisuje motivaci, proč uplatňovat v technickém vzdělávání - při výchově softwarového inženýra - humanistické psychologické přístupy - konkrétně přístup orientovaný na člověka (Person-Centered Approach, PCA) zavedený v psychologii 50. let Rogersem. Na základě průzkumů zdůvodňuje, jaký profil absolventa je praxí žádán, jakou roli zde hrají transverzální kompetence (soft-skills) a jak je cíleně pěstovat. Uvádí zkušenosti z konkrétních kurzů jak v Česku (FI MU v Brně), tak na Vídeňské univerzitě. Popisuje případovou studii zavádění prvků PCA do dalších předmětů na FI MU.

Anglicky

The article describes a motivation about applying humanistic psychological approaches in education of software engineer. Especially Person-Centred Approach (PCA) introduced by Rogers in 50's psychology is described. We substantiate desired profile of graduate in practice on the basis of surveys and researches, what is the role of transversal competencies (Soft-Skills) and how we can enhance them. The article introduces experiences from concrete courses both in Czech Republic (Faculty of Informatics, Masaryk University - FI MU) and University of Vienna. It describes case study of PCA implementation to others subjects at FI MU.