J 2009

Quand un nouveau mot devient identitaire pour les jeunes: le cas de 'bolos'

PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena a Anne-Caroline FIÉVET

Základní údaje

Originální název

Quand un nouveau mot devient identitaire pour les jeunes: le cas de 'bolos'

Název česky

Když se nové slovo stává identitárním rysem mládeže: příklad lexému "bolos"

Název anglicky

When a new word becomes an identity marker for young people: a case study of 'bolos'

Autoři

PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí) a Anne-Caroline FIÉVET (250 Francie)

Vydání

Adolescence, Paris, L'esprit du Temps, 2009, 0751-7696

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Francie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00029398

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

mládežnický slang; identitární slova; francouzština; neologie; cirkulace inovací

Klíčová slova anglicky

youth slang; identitary words; French; neology; diffusion of innovations

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2012 18:17, doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.

Anotace

V originále

Nous présentons ici les résultats d'une enquete quantitative menée aupres de plus de 1200 locuteurs francophones, ciblés selon la tranche d'age 10-30 ans, qui a eu pour but de circonscrire la circulation, le sémantisme et les locuteurs qui utilisent le néologisme bolos. L'extension de l'usage de cet axiologique péjoratif de l'argot des cités de banlieue a l'argot commun des jeunes s'est opéré entre 2006 et 2008 ; on peut donc parler du passage d'un néologisme identitaire de type sociologique a un néologisme identitaire générationnel.

Česky

Tento článek přináší výsledky kvantitativního výzkumu identitárního slova "bolos" na vzorku více než 1200 frankofonních respondentů, zúžené na věkovou skupinu 10-30 let. Výzkum měl za cíl zmapovat cirkulaci a možné významy tohoto neologismu, jehož šíření ze slangu předměstských čtvrtí do obecného slangu mládeže pozorujeme v letech 2006 až 2008.

Návaznosti

GP405/09/P307, projekt VaV
Název: Expresivita ve slangu mládeže na pozadí hledání vlastní a skupinové identity
Investor: Grantová agentura ČR, Expresivita ve slangu mládeže na pozadí hledání vlastní a skupinové identity