BAZALOVÁ, Barbora. Sociální aspekty autismu. (Social Aspects of Autism.). In BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. 1st ed. Brno: MU, 2009, 16 pp. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-210-5032-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sociální aspekty autismu.
Name (in English) Social Aspects of Autism.
Authors BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. 16 pp. Speciální pedagogika, 2009.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00036319
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5032-7
Keywords (in Czech) výzkumný záměr; poruchy autistického spektra; autismus; sociální aspekty; problémové chování; dítě; žák; integrovaný žák
Keywords in English research project; autism spectrum disorders; autism; social aspects; problematic behaviour; child; pupil; integrated pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D., učo 11544. Changed: 15/2/2016 23:06.
Abstract
Tento příspěvek je výsledkem činnosti výzkumného týmu se zaměřením na Základní vzdělávání žáků s PAS a možnosti jejich dalšího uplatnění ve vzdělávacím procesu a na trhu práce v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (MSM 0021622443), jehož řešitelem je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. Příspěvek je zaměřen na sociální aspekty autismu u jednotlivých poruch autistického spektra. Porucha sociálního chování patří do triády diagnostických kritérií autismu. Na vývojových grafech jednotlivých případů a kasuistických studiích jsme se snažili poukázat na sociální izolovanost a těžkou pozici jedinců s autismem ve společnosti a v kolektivu ostatních spolužáků.
Abstract (in English)
This article is the result of the work of the research team focusing on Elementary Education of Pupils with ASD and their Further Opportunities in the Educational Process and on the Labour Market from the Research project called Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Education Programme for Elementary Education (MSM 0021622443) led by prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. This article deals with social aspects of autism and particular disorders from the autism spectrum. Disturbed social behaviour belongs into the triad of diagnostic criteria of autism. There are graphs of development of selected children with autism and also case studies showing a social exclusion and a very difficult position of individuals with autism in the society and among other classmates.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 1/9/2024 04:19