BAZALOVÁ, Barbora. Speciální potřeby žáků s poruchami autistického spektra. Realizace výzkumného záměru (Special Needs of Pupils with Autism Spectrum Disorders. Realization of Research). In VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1st ed. Brno: MU, 2009, 8 pp. ISBN 978-80-7315-188-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speciální potřeby žáků s poruchami autistického spektra. Realizace výzkumného záměru
Name (in English) Special Needs of Pupils with Autism Spectrum Disorders. Realization of Research
Authors BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 8 pp. 2009.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00036320
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-188-1
Keywords (in Czech) speciální potřeby; poruchy autistického spektra; autismus; vzdělávání; výzkumný záměr
Keywords in English special needs; autism spectrum disorders; autism; education; research project
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D., učo 11544. Changed: 15/2/2016 23:01.
Abstract
Příspěvek prezentuje činnost výzkumného týmu č. 14 (Základní vzdělávání žáků s PAS a možnosti jejich dalšího uplatnění ve vzdělávacím procesu a na trhu práce) a parciální výsledky z realizace výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (MSM 0021622443), jehož řešitelem je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. V příspěvku jsou obsaženy nové teoretické poznatky z oblasti poruch autistického spektra, se kterými se výzkumný tým seznámil v průběhu uplynulého roku jak v podmínkách České republiky, tak i v zahraničí, dále jsou zde prezentovány parciální výsledky výzkumu, anketou získaná data o počtu žáků s PAS v Jihomoravském kraji, na závěr jsou uvedeny dvě kasuistické studie ukazující možnosti integrovaného vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, které vždy musí být striktně přizpůsobeno individualitě daného žáka.
Abstract (in English)
The article presents work of the research team n. 14 (Basic Education of Pupils with ASD and their Further Opportunities in the Educational Process and on the Labour Market) and partial results from the research Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Education Programme for Basic Education (MSM 0021622443) led by prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. This article summarizes new theoretical information about autism spectrum disorders from the Czech Republic and from abroad, partial data obtained by the survey dealing with the number of pupils with ASD in the South Moravian Region are presented. Two case studies showing inclusive education of pupils with autism spectrum disorder, which must be strictly individualised for each pupil, are presented at the end of this paper.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 28/5/2024 03:22