Detailed Information on Publication Record
2009
Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání
JANÍK, TomášBasic information
Original name
Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání
Name in Czech
Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání
Name (in English)
Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, 120 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2009
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00029444
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-186-7
Keywords (in Czech)
didaktické znalosti obsahu; oborová didaktika; kurikulum; učitelské vzdělávání; vyučování
Keywords in English
pedagogical content knowledge; field didactic; curriculum; teacher education; teaching
Tags
Reviewed
Změněno: 11/8/2009 20:24, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Monografie pojednává o konceptu pedagogical content knowledge; didaktické znalosti obsahu, který byl na vědeckou scénu uveden koncem 80. let 20. století Lee S. Shulmanem. V průběhu dvou desetiletí se etabloval nejen v oborových didaktikách a kurikulárním výzkumu a vývoji, ale také v oblasti učitelského vzdělávání. Koncept didaktické znalosti obsahu je zde představen v souvislosti s hledáním odpovědi na otázku, jakými kompetencemi a znalostmi by měl být vybaven učitel (kap. 1). Motiv propojení oborového a zprostředkujícího, jenž stojí v pozadí tohoto konceptu, je v knize sledován formou historického exkursu (kap. 2). V návaznosti na to je podán přehled o výzkumech zaměřených na didaktické znalosti obsahu (kap. 3) a o metodologických problémech, s nimiž jsou tyto výzkumy spojeny (kap. 4). Některé poznatky o struktuře a povaze didaktických znalostí obsahu jsou prezentovány formou případových studií, které autor v letech 2006-2008 realizoval (kap. 5). V závěru knihy je řešena otázka, jakou roli mohou didaktické znalosti obsahu sehrávat při tvorbě kurikula (kap. 6) a jak lze podporovat rozvíjení těchto znalostí v učitelském vzdělávání (kap. 7).
In English
The monograph analyses the concept "pedagogical content knowledge" introduced by Lee S. Shulman. Chapter 1 opens in the reflection on which starting point the requirements for the teachers competences and knowledge should be derived from. In chapter 2 we follow, in the course of history, the issue of the interconnection of content and pedagogy, and we attempt to explain some of the circumstances in which the concept of pedagogical content knowledge has been shaped. Chapter 3 presents an overview of the research oriented towards this type of knowledge in teachers in various educational domains (languages, mathematics, natural science, social science, physical education). Chapter 4 gives an overview of the approaches, methods and techniques used in the research of pedagogical content knowledge. By means of case studies, chapter 5 offers several views of the teachers pedagogical content knowledge. In chapter 6 we present some problems involved in curriculum development, and suggest the potential that the concept of pedagogical content knowledge possesses which can be used to solve them. In the final chapter 7 explain that one of the reasons for introducing the concept of pedagogical content knowledge was of pragmatic (political) nature, concerning the need to raise the status of the teaching profession.
Links
GP406/06/P037, research and development project |
|