2009
Čítanie ako metafora interpretácie skutočnosti
TIMKO, MarekZákladní údaje
Originální název
Čítanie ako metafora interpretácie skutočnosti
Název česky
Čtení jako metafora interpretace skutečnosti
Název anglicky
The Lecture as a Metaphor of Reality Interpretation
Autoři
TIMKO, Marek
Vydání
Opava, Kniha ve 21. století: "Společnost a četba" od s. 151-159, 9 s. 2009
Nakladatel
Slezská univerzita v Opavě
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
Čtení; metafora; interpretace skutečnosti; galileovsko-newtonovské paradigma; evoluční gnozeologie; evoluční ontologie
Klíčová slova anglicky
Lecture; metaphor; interpretation of reality; galileo-newtonian paradigm; evolutionary gnoseology; evolutionary ontology
Změněno: 15. 4. 2014 10:13, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Autor v príspevku poukazuje na možné chápanie "čítania" ako metafory (nielen filozofickej) interpretácie skutočnosti. Všíma si dôsledky galileovsko-newtonovskej paradigmy pri interpretácii prírody ako "knihy písanej jazykom matematiky". Z pohľadu evolučnej gnozeológie si všíma tri "čítania" skutočnosti (genetické, epigenetické, pojmové) a z pozície evolučnej ontológie interpretuje čítanie (textu) ako pohyb od pásivneho sociokultúrneho genómu k aktívnemu sociokultúrnemu genómu.
Česky
Autor v příspěvku poukazuje na možné chápání "čtení" jako metafory (nejen filozofické) interpretace skutečnosti. Všímá si důsledky galileovsko-newtonovského paradigmatu při interpretaci přírody jako "knihy psané jazykem matematiky". Z pohledu evoluční gnozeologie si všímá tři "čtení" skutečnosti (genetické, epigenetické, pojmové) a z pozice evoluční ontologie interpretuje čtení (textu) jako pohyb od pásívního sociokulturního genomu k aktívnímu sociokulturnímu genomu .
Anglicky
The author of the article points out one of the possible understandings of reading as a metaphor - not just philosophical - of reality interpretation. He pays attention to the consequences of the galileo-newtonian paradigm that interprets nature as a book written in the language of mathematics. From the viewpoint of evolutionary gnoseology he refers to three categories of reading (genetic, epigenetic and conceptual). Considering evolutionary ontology standpoint he interprets reading as a motion from the passive towards the active sociocultural genome.