TIMKO, Marek. Čítanie ako metafora interpretácie skutočnosti. In Kniha ve 21. století: "Společnost a četba". Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009, s. 151-159.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Čítanie ako metafora interpretácie skutočnosti
Název česky Čtení jako metafora interpretace skutečnosti
Název anglicky The Lecture as a Metaphor of Reality Interpretation
Autoři TIMKO, Marek.
Vydání Opava, Kniha ve 21. století: "Společnost a četba" od s. 151-159, 9 s. 2009.
Nakladatel Slezská univerzita v Opavě
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky Čtení; metafora; interpretace skutečnosti; galileovsko-newtonovské paradigma; evoluční gnozeologie; evoluční ontologie
Klíčová slova anglicky Lecture; metaphor; interpretation of reality; galileo-newtonian paradigm; evolutionary gnoseology; evolutionary ontology
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 15. 4. 2014 10:13.
Anotace
Autor v príspevku poukazuje na možné chápanie "čítania" ako metafory (nielen filozofickej) interpretácie skutočnosti. Všíma si dôsledky galileovsko-newtonovskej paradigmy pri interpretácii prírody ako "knihy písanej jazykom matematiky". Z pohľadu evolučnej gnozeológie si všíma tri "čítania" skutočnosti (genetické, epigenetické, pojmové) a z pozície evolučnej ontológie interpretuje čítanie (textu) ako pohyb od pásivneho sociokultúrneho genómu k aktívnemu sociokultúrnemu genómu.
Anotace česky
Autor v příspěvku poukazuje na možné chápání "čtení" jako metafory (nejen filozofické) interpretace skutečnosti. Všímá si důsledky galileovsko-newtonovského paradigmatu při interpretaci přírody jako "knihy psané jazykem matematiky". Z pohledu evoluční gnozeologie si všímá tři "čtení" skutečnosti (genetické, epigenetické, pojmové) a z pozice evoluční ontologie interpretuje čtení (textu) jako pohyb od pásívního sociokulturního genomu k aktívnímu sociokulturnímu genomu .
Anotace anglicky
The author of the article points out one of the possible understandings of reading as a metaphor - not just philosophical - of reality interpretation. He pays attention to the consequences of the galileo-newtonian paradigm that interprets nature as a book written in the language of mathematics. From the viewpoint of evolutionary gnoseology he refers to three categories of reading (genetic, epigenetic and conceptual). Considering evolutionary ontology standpoint he interprets reading as a motion from the passive towards the active sociocultural genome.
VytisknoutZobrazeno: 21. 7. 2024 16:25