J 2009

Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu

PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK

Základní údaje

Originální název

Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu

Název česky

Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu

Název anglicky

The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research

Autoři

PRŮCHA, Jan (203 Česká republika, domácí) a Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, ČSPd - Konvoj, 2009, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00036493

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

AERA; BERA; ČAPV; kvalitativní výzkum; etický kodex; pedagogická věda; pedagogický výzkum; publikování výzkumných výsledků; realizace výzkumu

Klíčová slova anglicky

AERA; BERA; CERA; qualitative research; ethical guidelines; educational sciences; educational research; reporting of outcomes; publishing; research process

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2012 21:35, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Stať objasňuje problematiku etického kodexu, která dosud není v české pedagogické vědě začleněna. Přitom s rostoucím počtem výzkumných prací a s aplikací mnoha nových přístupů a metod se zvyšuje riziko narušování morálních norem a pravidel, jak při realizaci výzkumu, tak při publikování jeho výsledků. Autoři proto argumentují, že i v české pedagogické vědě je žádoucí zformulovat a přijmout etický kodex. Odkazují přitom na etické kodexy v zahraničním pedagogickém výzkumu a formulují první návrh etických pravidel pro český pedagogický výzkum.

Anglicky

The paper describes issues of ethical guidelines and code of conduct which is not integrated part of Czech educational science yet. Growing number of publications of research outcomes and a number of application of new techniques and methods is seen as a risk of breaking the ethical norms and principles during research and reporting of outcomes. It is argued that Czech educational science needs to create and adopt ethical code of conduct. Authors draw up first ethical guidelines for Czech educational science with use of foreign ethical codes of conduct.