2009
Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu
PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEKZákladní údaje
Originální název
Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu
Název česky
Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu
Název anglicky
The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research
Autoři
PRŮCHA, Jan (203 Česká republika, domácí) a Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, ČSPd - Konvoj, 2009, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00036493
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
AERA; BERA; ČAPV; kvalitativní výzkum; etický kodex; pedagogická věda; pedagogický výzkum; publikování výzkumných výsledků; realizace výzkumu
Klíčová slova anglicky
AERA; BERA; CERA; qualitative research; ethical guidelines; educational sciences; educational research; reporting of outcomes; publishing; research process
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2012 21:35, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Stať objasňuje problematiku etického kodexu, která dosud není v české pedagogické vědě začleněna. Přitom s rostoucím počtem výzkumných prací a s aplikací mnoha nových přístupů a metod se zvyšuje riziko narušování morálních norem a pravidel, jak při realizaci výzkumu, tak při publikování jeho výsledků. Autoři proto argumentují, že i v české pedagogické vědě je žádoucí zformulovat a přijmout etický kodex. Odkazují přitom na etické kodexy v zahraničním pedagogickém výzkumu a formulují první návrh etických pravidel pro český pedagogický výzkum.
Anglicky
The paper describes issues of ethical guidelines and code of conduct which is not integrated part of Czech educational science yet. Growing number of publications of research outcomes and a number of application of new techniques and methods is seen as a risk of breaking the ethical norms and principles during research and reporting of outcomes. It is argued that Czech educational science needs to create and adopt ethical code of conduct. Authors draw up first ethical guidelines for Czech educational science with use of foreign ethical codes of conduct.