J 2009

"Writing life and baking bread : Beth Brant's multiple identities in writing as witness"

HORÁKOVÁ, Martina

Základní údaje

Originální název

"Writing life and baking bread : Beth Brant's multiple identities in writing as witness"

Název česky

"Psát o životě a péct chleba: Několik identit Beth Brantové ve sbírce Writing As Witness"

Autoři

HORÁKOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Central European Journal of Canadian Studies, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1213-7715

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00058829

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

původní obyvatelé Kanady; Beth Brant; psaní o životě; identita Central European Journal of Canadian Studies

Klíčová slova anglicky

first nations; Beth Brant; multiple identities; life-writing

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 28. 3. 2013 10:08, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

This paper examines the writing of the First Nations author Beth Brant, particularly her collection of critical and personal essays Writing As Witness (1994). Brant inscribes in her texts her multiple identities as an Indigenous writer, Mohawk woman, and a lesbian feminist, representing sometimes conflicting, sometimes affirming intersections of ethnicity/race, gender, sexuality and religion. In addition, Brant's narrative strategies in the multi-generic pieces interweave her personal observations on her own life, on First Nations literature and history, on important concepts in First Nations spiritual existence, and on the contested positions that Native women occupy in contemporary Canadian society. Finally, the paper points to Brant's contribution to feminist discourse on women's sexuality and lesbian identity through her elaboration on the concept of Two-Spiritedness. I suggest that this particular collection promotes a specific writing style in the genre of personal non-fiction and life writing, which has recently gained popularity among Indigenous women writers.