2009
Školní třída pod genderovou lupou
JARKOVSKÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Školní třída pod genderovou lupou
Název česky
Školní třída pod genderovou lupou
Název anglicky
The Classroom through the Lens of Gender
Autoři
JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)
Vydání
Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2009, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.562
Kód RIV
RIV/00216224:14230/09:00029487
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000269855200005
Klíčová slova česky
gender; etnicita; věk; nerovnost; etnografie; škola; Česká republika
Klíčová slova anglicky
gender; ethnicity; age; inequality; ethnography; school; Czech Republic
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 11. 2009 21:44, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Článek představuje výsledky etnografického výzkumu zaměřeného na (re)produkci genderu ve školní třídě. Gender je v analýze pojímán jako princip projevující se v interakcích, princip strukturující život jedinců i kolektivu, nikoli jako komplex esenciálních charakteristik individua. Gender je analyzován v souvislosti s dalšími kategoriemi jako je věk a etnicita/národnost. Ty představují další z (re)konstruovaných kategorií ovlivňujících sociální nerovnosti. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. V textu autorka ukazuje, jak se tyto kategorie protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě.
Anglicky
The article presents selected results from an ethnographic study on the (re)production of gender in the classroom. In this analysis, gender is conceived as a principle manifested in interactions, a principle that structures the lives of individuals and the collective, and not as a complex of essential characteristics of an individual. Gender is analysed in relation to other categories like age and ethnicity. These represent additional re/constructed categories that infl uence social inequality. These categories tend to be viewed as natural sources of social difference and the legitimisation of inequalities. An analysis of the ways in which these categories are activated in the social fi eld makes it possible to go beyond the boundaries of research on the reifi cation of these categories. In this article, the author shows how these categories intertwine and connect and how the interplay between them is manifested in the behaviour and strategies of various actors, i.e. students, in the classroom.
Návaznosti
GA403/06/0067, projekt VaV |
|