J 2009

Školní třída pod genderovou lupou

JARKOVSKÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Školní třída pod genderovou lupou

Název česky

Školní třída pod genderovou lupou

Název anglicky

The Classroom through the Lens of Gender

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)

Vydání

Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2009, 0038-0288

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.562

Kód RIV

RIV/00216224:14230/09:00029487

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000269855200005

Klíčová slova česky

gender; etnicita; věk; nerovnost; etnografie; škola; Česká republika

Klíčová slova anglicky

gender; ethnicity; age; inequality; ethnography; school; Czech Republic

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 11. 2009 21:44, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek představuje výsledky etnografického výzkumu zaměřeného na (re)produkci genderu ve školní třídě. Gender je v analýze pojímán jako princip projevující se v interakcích, princip strukturující život jedinců i kolektivu, nikoli jako komplex esenciálních charakteristik individua. Gender je analyzován v souvislosti s dalšími kategoriemi jako je věk a etnicita/národnost. Ty představují další z (re)konstruovaných kategorií ovlivňujících sociální nerovnosti. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. V textu autorka ukazuje, jak se tyto kategorie protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě.

Anglicky

The article presents selected results from an ethnographic study on the (re)production of gender in the classroom. In this analysis, gender is conceived as a principle manifested in interactions, a principle that structures the lives of individuals and the collective, and not as a complex of essential characteristics of an individual. Gender is analysed in relation to other categories like age and ethnicity. These represent additional re/constructed categories that infl uence social inequality. These categories tend to be viewed as natural sources of social difference and the legitimisation of inequalities. An analysis of the ways in which these categories are activated in the social fi eld makes it possible to go beyond the boundaries of research on the reifi cation of these categories. In this article, the author shows how these categories intertwine and connect and how the interplay between them is manifested in the behaviour and strategies of various actors, i.e. students, in the classroom.

Návaznosti

GA403/06/0067, projekt VaV
Název: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy