D 2009

Umělecká literatura pro děti a mládež s romskou tematikou jako jeden z prostředků multikulturní výchovy při edukaci a integraci romských žáků

ŠUBRTOVÁ, Milena

Basic information

Original name

Umělecká literatura pro děti a mládež s romskou tematikou jako jeden z prostředků multikulturní výchovy při edukaci a integraci romských žáků

Name in Czech

Umělecká literatura pro děti a mládež s romskou tematikou jako jeden z prostředků multikulturní výchovy při edukaci a integraci romských žáků

Name (in English)

Children and youth literature reflecting the topic of roma people as a means of multi-cultural education in roma pupils education and integration

Authors

ŠUBRTOVÁ, Milena (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 10 pp. 2009

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00036688

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-188-1

Keywords (in Czech)

literatura pro děti a mládež; romská tematika; obraz Romů v české literatuře pro děti a mládež; literatura jako prostředek multikulturí výchovy

Keywords in English

literature for children and youth; the topic of Roma people; the picture of Roma people in Czech literature for children and youth; literature as a means of multi-cultural education
Změněno: 25/9/2009 09:48, doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek poukazuje na pozitivní roli literatury pro děti a mládež ve vzdělávání romských žáků. Představuje současnou literaturu pro děti a mládež, reflektující romskou tematiku, ať již psanou samotnými Romy či autory neromského původu. Zamýšlí se nad možnostmi jejího využití v edukačním procesu. Výzkum recepce.

In English

The article points out the positive role of literature for children and youth in educating Roma pupils. It presents the current literature for children and youth reflecting the topic of Roma people regardless of whether it is written by Roma and other authors. Also, possibilites of its use in the educational process are considered. Research of reception.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education