2009
Pension Reform through Voluntary Opt-Out: The Czech Case
JAHODA, Robert a Jiří ŠPALEKZákladní údaje
Originální název
Pension Reform through Voluntary Opt-Out: The Czech Case
Název česky
Penzijní reforma formou opt-out v České republice
Autoři
JAHODA, Robert (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ŠPALEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Finance a úvěr Czech Journal of Economics and Finance, Praha, 2009, 0015-1920
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.264
Kód RIV
RIV/00216224:14560/09:00030148
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS
000271083300002
Klíčová slova česky
Reforma penzijního systému; opt-out; penziní fond
Klíčová slova anglicky
pension system reform; opt-out; pension fund
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 10. 2013 12:45, doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D.
V originále
The importance of long-term public finance sustainability in the context of current financial crisis is still seen as one of the basic factors of economic stability. Demographic development resulting in higher percentage of people in retirement age versus economically active people is one of the main risks. There is a growing pressure on expenditures of age-related systems. For this reason the pension scheme reforms are major issue in advanced countries. While some countries have chosen strictly regulated approach towards pension reform, some have given its citizens a choice whether to stay in the old system, or whether to switch to a new one. Such a decision is very complex and whenever the choice was implemented, many more workers switched to a new system than was expected. In our paper, we present a micro-based simulation model for the Czech Republic that allows us to model the individuals' switching decision using several economic and behavioral factors within an old (PAYG DB) and new (FDC) systems. It allows us to estimate the proportion of people who would opt-out to a funded pillar. Our results indicate that under the assumption of rationality and long run predictability of most parameters, only a small fraction of population would choose the multi-pillar scheme. However, this conclusion holds only under a full rationality. Once we relax this assumption, a wide range of switching strategies become viable. Therefore, the expectations that the switch will be popular cannot be based only on economic factors, but must also incorporate behavioral aspects, such as the risk of aversion.
Česky
Extenze sociálního státu ve druhé polovině 20. století, spolu s prudce rostoucí nadějí dožití a změnou dosavadního demografického vzorce obyvatel vedly k tomu, že původně malé programy starobního důchodového pojištění se změnily v nejvýznamnější výdajové položky veřejných rozpočtů. Jejich financování se koncem 20. století začalo jevit jako neudržitelné na což vlády musely zareagovat reformami. Jednou z varinat je zavedení tzv. druhého pilíře v podobě fondového (FDC) schématu. Otázkou pak je, jakým způsobem se má systém transformovat. Poměrně diskutovanou variantou v ČR je tzv. opt-out (vyvázání se) z povinného pilíře. Příspěvek se snaží posoudit determinanty, které jednotlivce mohou vést k rozhodnutí ne/vyvázat se. Stejně tak se snažíme odhadnout míru vyvázání v závislosti na několika faktorech, které ji mohou ovlivnit (míra výnosu,příps. sazba).
Návaznosti
HR 164/07, projekt VaV |
|