a 2009

Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - třetí rok realizace výzkumného záměru

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - třetí rok realizace výzkumného záměru

Name in Czech

Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro třetí rok realizace výzkumného záměru

Name (in English)

Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational programme for Basic Education - the Third Yer of the Research Project

Edition

Vítková, M., Vojtová, V. (eds). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 2009

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-188-1

Keywords (in Czech)

žák; speciální vzdělávací potřeby; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; školní vzdělávací program; inkluzivní integrativní vzdělávání; inkluzivní didaktika; výzkumné týmy výzkumného záměru

Keywords in English

pupil; special educational needs; Framework Educational Programme for Basic Education; inclusive integrative education; inclusive didactics; research team

Tags

Reviewed
Změněno: 18/1/2010 10:18, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

Ve stati je prezentován Výzkumný záměr (MSM0021622443) Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož řešitelem je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. a výzkumné týmy určené k jeho realizaci. Výzkumný záměr (VZ) je koncipován jako výzkum aplikovaný, dlouhodobý a intenzivní. Z metodologického hlediska se jedná o dvě dimenze (strategie) řešení problému, o metodologickou dimenzi monografickou a statistickou. V rámci monografické procedury je výzkum řešen jako kvalitativní a výsledkem bude vytvoření epistémé pro empirický výzkum. Předmětem zájmu je formulovat teoretický fundament zkoumaného problému, provést analýzu dostupných materiálů a zpracovat komparativní studie se zahraničím. V rámci statistické procedury se VZ diferencuje metodologicky do oblastí, které jsou identické se subproblémy VZ. VZ je koncipován na období let 2007-2013. Předmětem bádání je systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluze/integrace žáků se speciálními potřebami do základní školy s důrazem na postupnou implementaci RVP ZV. Výstupy jsou prezentovány po etapách ve formě konferencí a publikační činnosti.

In English

The research proposal Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE) is the applied, long term, and intensive research. From the methodological point of view, there are two main dimensions (strategies): the monographic one and the statistical one. The research will be carried out as the qualitative research within the monographic procedure; its result will be an episteme for the empirical research. The main objective is to formulate the theoretical foundations of the problem, carry out the analysis of available materials and produce comparative studies with foreign countries. The research will be methodologically diversified into areas that are identical with the research sub-problems within the statistical procedure. This part of the research will be conducted according to the operationalisation goals of each research area. Proposals and actions will be determined. This research project is proposed for the years 2007-2013. The study is a systematic creative activity in the areas of inclusion/integration of students with special needs in basic school with the aim is to gradually implement FEP BE. The research outcomes will be presented at conferences and in publications.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education