k 2009

Mapování kultury a klimatu na VŠ ústavu pomocí tvorby karetně-deskové hry

MAREŠ, Jan and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Mapování kultury a klimatu na VŠ ústavu pomocí tvorby karetně-deskové hry

Name (in English)

Development of a card-board game as a culture and climate exploration technique at university departments

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic)

Edition

XVII. ročník celostátní konference ČAPV, 2009

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/09:00037133

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

klima školy; kultura školy; klima vysokoškolského ústavu; metody posuzování

Keywords in English

school climate; school culture; university department climate; asessment methods
Změněno: 10/11/2009 16:56, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

Nejobtížnější fází diagnostiky školního klimatu je zjišťování toho, které jevy v dané škole jsou zásadní pro formování subjektivních hodnocení školy klima konstituující. Ve svém příspěvku nabízíme experimentálně ověřenou techniku umožňující hravou formou explorovat významné prvky kultury či obecněji prostředí školy. Skupinová tvorba karetně-deskové hry nabízí studentům široký prostor pro vyjádření svých představ o škole, ať již jde o významné osoby, normy, rituály či události. Produktem je navíc hra, kterou lze využít pro další práci se studenty. Předkládáme příklad využití techniky pro exploraci klimatu a kultury katedry psychologie na FSS MU.

In English

The most difficult phase of school -climate assessment is what are the phenomena in the school environment that are most salient for the formation of the subjective evaluations constituting school climate. In our paper we propose a technique for the exploration of salient elements in the school environment. The group development of a card-board game lets students express a wide range of their representations of important persons, norms, rituals or events. The created game can later be used in counselling in school. We offer an example of this technique used to explore the climate and culture of the department of psychology at FSS MU.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society