Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol
MAREŠ, Jan and Šárka ŠTROFOVÁ. Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol (Coping strategies among teachers in primary education). In 5. mezinárodní konference Škola a zdraví pro 21. století. 2009. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol |
Name (in English) | Coping strategies among teachers in primary education |
Authors | MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Šárka ŠTROFOVÁ (203 Czech Republic). |
Edition | 5. mezinárodní konference Škola a zdraví pro 21. století, 2009. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/09:00037141 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Keywords (in Czech) | stres; profese učitele; zdroje stresu; zvládací strategie; zvládání zátěže |
Keywords in English | stress; teachers; sources of stress; coping |
Changed by | Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 11/11/2009 12:27. |
Abstract |
---|
V příspěvku jsme se zaměřili na problematiku stresu a jeho zvládání v kontextu učitelské profese v prostředí základních škol. Výzkumná část práce je zaměřena na subjektivní vnímání a hodnocení stresujících faktorů v povolání učitele u vzorku 51 učitelů základních škol a zjištění převládajících copingových strategií, které tito učitelé používají při zvládání zátěže. Dotazovaní učitelé základních škol jako nejvíce rušivé a stresující faktory vnímají kázeňské problémy, nezájem žáků o učení a časový tlak. Podstatný vliv mají na učitele při výkonu jejich povolání také osobní životní události. Při zjišťování převládajících copingových strategií, které učitelé užívají při zvládání zátěže, jsme vycházeli z rozdělení strategií podle Jankeho a Erdmannové a jejich dotazníku SVF 78. Jako nejčastěji používané se u našeho vzorku 45 učitelek základních škol ukázaly zvládací strategie zaměřené na kontrolu a strategie náhradního uspokojení. Výrazně kladný vztah byl zaznamenán i mezi délkou praxe a zvládáním zátěže formou pozitivní strategie odklonu. |
Abstract (in English) |
---|
Paper focuses on a stress problem and coping strategies, especially in context of teacher career. The research part of thesis deals with subjective perception of stress factors by 51 teachers at elementary school. Thesis focuses on research of coping strategies those teachers use to cope with stress. It appeared that questioned teachers consider the lack of pupils' discipline, lack of pupils' interest and time pressure as the most stressing and disturbing factors. Teacher's performance is also very much influenced by personal life events. While studying dominant coping strategies used by teachers, we resulted from classification of strategies by Janke and Erdmann and their questionnaire SVF 78. The sample of 45 teachers (women) showed that the most frequently used coping strategies are strategies of control and the strategy of compensatory satisfaction. This thesis also investigates a connection between the lenght of teaching practice and the chosen coping strategies. Significant positive relationship was revealed between the lenght of teaching practice and the positive strategy of deflection. |
Links | |
---|---|
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 14/10/2024 16:39