MAREŠ, Jan and Šárka ŠTROFOVÁ. Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol (Coping strategies among teachers in primary education). In 5. mezinárodní konference Škola a zdraví pro 21. století. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol
Name (in English) Coping strategies among teachers in primary education
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Šárka ŠTROFOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 5. mezinárodní konference Škola a zdraví pro 21. století, 2009.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/09:00037141
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) stres; profese učitele; zdroje stresu; zvládací strategie; zvládání zátěže
Keywords in English stress; teachers; sources of stress; coping
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 11/11/2009 12:27.
Abstract
V příspěvku jsme se zaměřili na problematiku stresu a jeho zvládání v kontextu učitelské profese v prostředí základních škol. Výzkumná část práce je zaměřena na subjektivní vnímání a hodnocení stresujících faktorů v povolání učitele u vzorku 51 učitelů základních škol a zjištění převládajících copingových strategií, které tito učitelé používají při zvládání zátěže. Dotazovaní učitelé základních škol jako nejvíce rušivé a stresující faktory vnímají kázeňské problémy, nezájem žáků o učení a časový tlak. Podstatný vliv mají na učitele při výkonu jejich povolání také osobní životní události. Při zjišťování převládajících copingových strategií, které učitelé užívají při zvládání zátěže, jsme vycházeli z rozdělení strategií podle Jankeho a Erdmannové a jejich dotazníku SVF 78. Jako nejčastěji používané se u našeho vzorku 45 učitelek základních škol ukázaly zvládací strategie zaměřené na kontrolu a strategie náhradního uspokojení. Výrazně kladný vztah byl zaznamenán i mezi délkou praxe a zvládáním zátěže formou pozitivní strategie odklonu.
Abstract (in English)
Paper focuses on a stress problem and coping strategies, especially in context of teacher career. The research part of thesis deals with subjective perception of stress factors by 51 teachers at elementary school. Thesis focuses on research of coping strategies those teachers use to cope with stress. It appeared that questioned teachers consider the lack of pupils' discipline, lack of pupils' interest and time pressure as the most stressing and disturbing factors. Teacher's performance is also very much influenced by personal life events. While studying dominant coping strategies used by teachers, we resulted from classification of strategies by Janke and Erdmann and their questionnaire SVF 78. The sample of 45 teachers (women) showed that the most frequently used coping strategies are strategies of control and the strategy of compensatory satisfaction. This thesis also investigates a connection between the lenght of teaching practice and the chosen coping strategies. Significant positive relationship was revealed between the lenght of teaching practice and the positive strategy of deflection.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 14/10/2024 16:39