2009
Exploring Interactive Discourse Markers in Academic Spoken Discourse
POVOLNÁ, RenataZákladní údaje
Originální název
Exploring Interactive Discourse Markers in Academic Spoken Discourse
Název česky
Zkoumání interaktivních diskurzních ukazatelů v akademickém mluveném diskurzu
Autoři
POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Newcastle upon Tyne, UK, Coherence and Cohesion in Spoken and Written Discourse, od s. 60-80, 21 s. 2009
Nakladatel
Cambridge Scholars Publishing
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00029611
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-1-4438-1308-2
Klíčová slova česky
academic spoken discourse-discourse markers-interactive discourese markers-coherence-negotiation of meaning-pragmatic function
Klíčová slova anglicky
akademický mluvený diskurz-diskurzní ukazatele-interaktivní diskurzní ukazatele-koherence-pojednávání významu-pragmatická funkce
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 19. 11. 2009 11:23, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
V originále
Spoken interaction can be characterized by many features which are typical only of the spoken variety of the language. One of these features is the frequent use of what in the relevant literature is probably most commonly referred to as discourse markers. The author adds yet another label, namely interactive discourse markers for the clausal forms such as you know, you see, I mean and I think. The aim of her study is to discuss and exemplify possible pragmatic functions of these markers in academic spoken discourse (LLC and MICASE), in particular when these are used to enhance the smooth flow of interaction and contribute to the establishment of discourse coherence, which is understood as the result of an ongoing cooperative process of negotiation of meaning between all discourse participants.
Česky
Mluvenou interakci lze charakterizovat mnoha jevy, které jsou typické jen pro mluvený jazyk. Jedním je časté používání diskurzních ukazatelů, což je nejčastější označení těchto jevů běžně se vyskytujících v mluveném jazyce. Autorka přidává další označení, a to interaktivní diskurzní ukazatele pro slovesné formy typu you know, you see, I mean a I think. Cílem studie je diskuse a exemplifikace možných pragmatických funkcí těchto ukazatelů v akademickém mluveném diskurzu (LLC a MICASE), zvláště jako prostředků, které usnadňují mluvenou interakci a přispívají ke koherenci diskurzu, která je chápána jako výsledek pojednávání významu mezi všemi účastníky diskurzu.
Návaznosti
GA405/08/0866, projekt VaV |
|