POL, Milan, Martin SEDLÁČEK, Petr NOVOTNÝ a Lenka HLOUŠKOVÁ. Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol. Studia paedagogica. Brno: MU, 2009, roč. 14, č. 1, s. 109-127. ISSN 1803-7437.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol
Název česky Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol
Název anglicky Introductory stages of basic school headteachers profesional careers
Autoři POL, Milan (203 Česká republika, garant), Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika) a Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/09:00029647
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky ředitelé základních škol životní historie profesní dráha
Klíčová slova anglicky basic school headteachers life history professional carreer
Štítky hedteacher life history, qualitative research, school management
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Milan Pol, CSc., učo 75. Změněno: 27. 3. 2010 00:49.
Anotace
Text přibližuje první fáze procesu výkonu ředitelské funkce stávání se ředitelem školy. Představuje specifické fáze v kariéře každého ředitele, konkrétně rozhodování se o kariérové změně (stát se ředitelem školy), nástup do ředitelské funkce a adaptaci na novou profesní roli. Výzkum, o který se příspěvek opírá, je koncipován jako kvalitativně orientované šetření. Skrze metodu životní historie nastiňuje významné životní události, které hrají roli na samém startu profesní dráhy ředitelů školy. Rámcovým designem pro sběr a interpretaci dat se stal narativní přístup v podobě ucelené metody životní historie. Retrospektivní pohled umožňuje zachytit interakci mezi náhledem na významné životní události a vertikálními posuny v dosavadní kariéře ředitelů škol. Text dále přináší argumenty pro tezi, že průběh těchto fází má vliv nejen na další vývoj profesní dráhy ředitelů, ale zásadním způsobem se promítá i do vlastního řízení školy.
Anotace anglicky
This text treats the opening phases of the execution of the headteacher function: becoming a headteacher. Some typical stages of the headteacher career are presented, specifically the decision-making about the career change (to become headteacher), the assumption of headteachership, and the adaptation to the new professional role. Based on a qualitative research, important life events in the beginnings of headteachers professional careers are outlined. Narrative approach in the form of the comprehensive method of life history was chosen as the framework design for data collection and interpretation. The retrospective view makes it possible to grasp the interaction between the image of important life events and the vertical shifts in the hitherto career. Also, the text supports the hypothesis that apart from shaping the prospective development of the headteachers professional career, such stages significantly affect school management too.
Návaznosti
GA406/07/0845, projekt VaVNázev: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Grantová agentura ČR, Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
VytisknoutZobrazeno: 7. 6. 2024 01:36