2009
Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol
POL, Milan, Martin SEDLÁČEK, Petr NOVOTNÝ a Lenka HLOUŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol
Název česky
Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol
Název anglicky
Introductory stages of basic school headteachers profesional careers
Autoři
POL, Milan (203 Česká republika, garant), Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika) a Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00029647
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
ředitelé základních škol životní historie profesní dráha
Klíčová slova anglicky
basic school headteachers life history professional carreer
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2010 00:49, prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
V originále
Text přibližuje první fáze procesu výkonu ředitelské funkce stávání se ředitelem školy. Představuje specifické fáze v kariéře každého ředitele, konkrétně rozhodování se o kariérové změně (stát se ředitelem školy), nástup do ředitelské funkce a adaptaci na novou profesní roli. Výzkum, o který se příspěvek opírá, je koncipován jako kvalitativně orientované šetření. Skrze metodu životní historie nastiňuje významné životní události, které hrají roli na samém startu profesní dráhy ředitelů školy. Rámcovým designem pro sběr a interpretaci dat se stal narativní přístup v podobě ucelené metody životní historie. Retrospektivní pohled umožňuje zachytit interakci mezi náhledem na významné životní události a vertikálními posuny v dosavadní kariéře ředitelů škol. Text dále přináší argumenty pro tezi, že průběh těchto fází má vliv nejen na další vývoj profesní dráhy ředitelů, ale zásadním způsobem se promítá i do vlastního řízení školy.
Anglicky
This text treats the opening phases of the execution of the headteacher function: becoming a headteacher. Some typical stages of the headteacher career are presented, specifically the decision-making about the career change (to become headteacher), the assumption of headteachership, and the adaptation to the new professional role. Based on a qualitative research, important life events in the beginnings of headteachers professional careers are outlined. Narrative approach in the form of the comprehensive method of life history was chosen as the framework design for data collection and interpretation. The retrospective view makes it possible to grasp the interaction between the image of important life events and the vertical shifts in the hitherto career. Also, the text supports the hypothesis that apart from shaping the prospective development of the headteachers professional career, such stages significantly affect school management too.
Návaznosti
GA406/07/0845, projekt VaV |
|