J 2009

Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol

POL, Milan, Martin SEDLÁČEK, Petr NOVOTNÝ a Lenka HLOUŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol

Název česky

Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol

Název anglicky

Introductory stages of basic school headteachers profesional careers

Autoři

POL, Milan (203 Česká republika, garant), Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika) a Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00029647

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

ředitelé základních škol životní historie profesní dráha

Klíčová slova anglicky

basic school headteachers life history professional carreer

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2010 00:49, prof. PhDr. Milan Pol, CSc.

Anotace

V originále

Text přibližuje první fáze procesu výkonu ředitelské funkce stávání se ředitelem školy. Představuje specifické fáze v kariéře každého ředitele, konkrétně rozhodování se o kariérové změně (stát se ředitelem školy), nástup do ředitelské funkce a adaptaci na novou profesní roli. Výzkum, o který se příspěvek opírá, je koncipován jako kvalitativně orientované šetření. Skrze metodu životní historie nastiňuje významné životní události, které hrají roli na samém startu profesní dráhy ředitelů školy. Rámcovým designem pro sběr a interpretaci dat se stal narativní přístup v podobě ucelené metody životní historie. Retrospektivní pohled umožňuje zachytit interakci mezi náhledem na významné životní události a vertikálními posuny v dosavadní kariéře ředitelů škol. Text dále přináší argumenty pro tezi, že průběh těchto fází má vliv nejen na další vývoj profesní dráhy ředitelů, ale zásadním způsobem se promítá i do vlastního řízení školy.

Anglicky

This text treats the opening phases of the execution of the headteacher function: becoming a headteacher. Some typical stages of the headteacher career are presented, specifically the decision-making about the career change (to become headteacher), the assumption of headteachership, and the adaptation to the new professional role. Based on a qualitative research, important life events in the beginnings of headteachers professional careers are outlined. Narrative approach in the form of the comprehensive method of life history was chosen as the framework design for data collection and interpretation. The retrospective view makes it possible to grasp the interaction between the image of important life events and the vertical shifts in the hitherto career. Also, the text supports the hypothesis that apart from shaping the prospective development of the headteachers professional career, such stages significantly affect school management too.

Návaznosti

GA406/07/0845, projekt VaV
Název: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Grantová agentura ČR, Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha