D 2009

Situace v oblasti vzdělávání sluchově postižených v Africe

HRICOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Situace v oblasti vzdělávání sluchově postižených v Africe

Name (in English)

Education of Persons with Hearing Impairment in Africa

Authors

HRICOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 12 pp. 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037409

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-188-1

Keywords (in Czech)

sluchové postižení v rozvojových zemích; školy pro neslyšící v Africe; vnější pomoc při vzdělávání sluchově postižených; evropské projekty na pomoc při vzdělávání sluchově postižených; charita; neziskové organizace; občanská sdružení

Keywords in English

hearing impairment in developing countries; schools for deaf in Africa; outsider help with education of hearing impaired; european projects for help with education of hearing impaired; charity; non-governmental organisations; civic associations

Tags

Reviewed
Změněno: 9/3/2011 10:07, PhDr. Lenka Hricová, Ph.D.

Abstract

V originále

Ačkoli se konference k výzkumnému záměru Katedry speciální pedagogiky na brněnské Masarykově univerzitě v roce 2009 týká speciálních potřeb žáků v kontextu rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, napadlo mne k jejímu tématu Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním vytvořit příspěvek týkající se vzdělávání dětí, které jsou sociálně znevýhodněné mimo Českou republiku a mimo Evropu. A sice zamířím do Afriky. Článek se týká vzdělávání afrických dětí a podpory jejich vzdělávání evropskými zeměmi. Je zaměřen na pomoc při vzdělávání dětí v Africe a na základní podporu, která má na tuto oblast velký vliv. Těžištěm není přímo vzdělávací proces jako takový, ale především vytváření podmínek pro vzdělávání dětí v Africe, neboť potřeba podpory a pomoci v tomto ohledu je v chudých afrických zemích veliká. Konkrétně je článek zaměřen na sluchově postižené žáky. Výsledky šetření byly získány v rámci teoretického výzkumu.

In English

Although the conference based on the research intention of the Department for Special Education at Masaryk University in Brno in 2009 deals with the special needs of pupils in the context of the Framework Education Programme for Basic Education, I would like to contribute to the topic Education of socially disadvantaged children with a report about educating sociálky disadvantaged children outside of the Czech Republic and Europe. Namely, my target is Africa. The article covers education of African children and the basic support dominy from European countries, which is very important in that region. The emphasis is not on the educational process itself but on creating conditions for educating children in Africa. There is a great need for support and help in poor African countries. To be more specific, the article focuses on hearing impaired children. The results have been obtained during a theoretical research.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education