D 2009

Sociální aspekty a strategie přístupů k žákům se specifickými poruchami učení

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Sociální aspekty a strategie přístupů k žákům se specifickými poruchami učení

Name in Czech

Sociální aspekty a strategie přístupů k žákům se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Social aaspects and strategies of students with specific learning difficulties

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

2009. vyd. Brno, VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Výzkumný záměr MSM0021622443. Brno: Paido, 2009, s.28. 10 pp. 2009

Publisher

paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037486

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-188-1

Keywords in English

social behaviour; social matureness; student with specific learning difficulties; strategie; self-conception; social learning
Změněno: 14/2/2010 12:42, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

V našem příspěvku chceme upozornit na některá specifika v oblasti sociálního chování u jedinců se specifickými poruchami učení. Deficity v sociálních dovednostech chápeme jako schopnosti nezbytné k zvládání každodenních situací. Žáci se specifickými poruchami učení nejsou handicapováni pouze tím, že s mnohem větším úsilím dosahují určitých výkonů ve škole. Dostávají se také do náročných sociálních situací, které nedokáží řešit a tím jsou vystaveni dvojnásobné frustraci. Prožívají svůj neúspěch a v důsledku toho nejsou dostatečně pozitivně přijímány svým okolím. Postrádají schopnost empatie, špatně chápou sociální situace a trpí odmítnutím společnosti.

In English

In our articel we would like to give a notice on some specific in area of social behaviour of people with specific learning difficulties. Deficits in social skills are understood like skills which are essential for coping everyday situations. Students with specific learning difficulties are not handicapped only because of more aspiration in achieving effort in school. They get into severe social situations which they are not able to cope and then they are exposed dual frustration. They get their nonsuccess and because of that they are not positively

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education