HORKÁ, Hana. Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost. In Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. první. Brno: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009, s. 190-195. ISBN 978-80-7318-904-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost
Název anglicky Axiological dimension in education and ecological responsibility
Autoři HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání první. Brno, Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. od s. 190-195, 6 s. 2009.
Nakladatel Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/09:00037534
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7318-904-4
Klíčová slova česky Axiologická dimenze výchovy; hodnotové kurikulum; ekologická odpovědnost; ekologická/environmentální výchova; cíle v afektivní doméně; kompetence hodnotová – životně – orientační
Klíčová slova anglicky Axiological dimension in education; value curriculum; ecological responsibility; ecological/environmental education; goals in affective domain; competence of value-life-orientation
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Změněno: 25. 8. 2013 09:50.
Anotace
Autorka poukazuje na možnosti uvádění dítěte do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření vztahu žáků k přírodě. Vychází z výsledků výzkumů a z toho, že nová interpretace obsahu a pojetí vzdělávání je spojována s osvojováním vědění a dovedností, kritického myšlení, vlastností a hodnotové orientace. Zamýšlí se nad tím, jak lze děti zaujmout a získat pro ochranu přírody, jak prosadit do jejich vědomí nový systém hodnot, nový smysl pro míru, orientující člověka ke skromnosti a umírněné spotřebě. V kurikulárních materiálech jsou vyjádřeny hodnotové zřetele a počítá se s tím, že konkretizaci provede učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit, vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními.
Anotace anglicky
The author points to the possibility of introducing a child into the world of meanings and values in view of building relationship of pupils to nature. She builds on the results if the research and the fact that a new interpretation of the content and conception of education emphasises the axiological dimension. She considers the trend of education for nature, which will enable not only the experience of values and complex thinking full of respect to nature but also the study of human-created culture. The value aspects of the school curriculum are specified by the teacher, who is competent to convey knowledge on nature and culture, meanings of human behaviour and activities and to motivate appropriately and effectively link the affective and cognitive goals.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 10. 6. 2024 01:46