2009
Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost
HORKÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost
Název anglicky
Axiological dimension in education and ecological responsibility
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
první. Brno, Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. od s. 190-195, 6 s. 2009
Nakladatel
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00037534
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7318-904-4
Klíčová slova česky
Axiologická dimenze výchovy; hodnotové kurikulum; ekologická odpovědnost; ekologická/environmentální výchova; cíle v afektivní doméně; kompetence hodnotová – životně – orientační
Klíčová slova anglicky
Axiological dimension in education; value curriculum; ecological responsibility; ecological/environmental education; goals in affective domain; competence of value-life-orientation
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2013 09:50, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Autorka poukazuje na možnosti uvádění dítěte do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření vztahu žáků k přírodě. Vychází z výsledků výzkumů a z toho, že nová interpretace obsahu a pojetí vzdělávání je spojována s osvojováním vědění a dovedností, kritického myšlení, vlastností a hodnotové orientace. Zamýšlí se nad tím, jak lze děti zaujmout a získat pro ochranu přírody, jak prosadit do jejich vědomí nový systém hodnot, nový smysl pro míru, orientující člověka ke skromnosti a umírněné spotřebě. V kurikulárních materiálech jsou vyjádřeny hodnotové zřetele a počítá se s tím, že konkretizaci provede učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit, vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními.
Anglicky
The author points to the possibility of introducing a child into the world of meanings and values in view of building relationship of pupils to nature. She builds on the results if the research and the fact that a new interpretation of the content and conception of education emphasises the axiological dimension. She considers the trend of education for nature, which will enable not only the experience of values and complex thinking full of respect to nature but also the study of human-created culture. The value aspects of the school curriculum are specified by the teacher, who is competent to convey knowledge on nature and culture, meanings of human behaviour and activities and to motivate appropriately and effectively link the affective and cognitive goals.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|