D 2009

Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Hodnotová dimenze vzdělávání a ekologická odpovědnost

Název anglicky

Axiological dimension in education and ecological responsibility

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Brno, Rybičková, M., Hladík, J. (ed) Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. od s. 190-195, 6 s. 2009

Nakladatel

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00037534

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7318-904-4

Klíčová slova česky

Axiologická dimenze výchovy; hodnotové kurikulum; ekologická odpovědnost; ekologická/environmentální výchova; cíle v afektivní doméně; kompetence hodnotová – životně – orientační

Klíčová slova anglicky

Axiological dimension in education; value curriculum; ecological responsibility; ecological/environmental education; goals in affective domain; competence of value-life-orientation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2013 09:50, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Anotace

V originále

Autorka poukazuje na možnosti uvádění dítěte do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření vztahu žáků k přírodě. Vychází z výsledků výzkumů a z toho, že nová interpretace obsahu a pojetí vzdělávání je spojována s osvojováním vědění a dovedností, kritického myšlení, vlastností a hodnotové orientace. Zamýšlí se nad tím, jak lze děti zaujmout a získat pro ochranu přírody, jak prosadit do jejich vědomí nový systém hodnot, nový smysl pro míru, orientující člověka ke skromnosti a umírněné spotřebě. V kurikulárních materiálech jsou vyjádřeny hodnotové zřetele a počítá se s tím, že konkretizaci provede učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit, vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními.

Anglicky

The author points to the possibility of introducing a child into the world of meanings and values in view of building relationship of pupils to nature. She builds on the results if the research and the fact that a new interpretation of the content and conception of education emphasises the axiological dimension. She considers the trend of education for nature, which will enable not only the experience of values and complex thinking full of respect to nature but also the study of human-created culture. The value aspects of the school curriculum are specified by the teacher, who is competent to convey knowledge on nature and culture, meanings of human behaviour and activities and to motivate appropriately and effectively link the affective and cognitive goals.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století