D 2009

Podporuje prostředí základní školy v ČR zdraví vývoj dětské páteře ?

KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK a Tatiana KIMÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Podporuje prostředí základní školy v ČR zdraví vývoj dětské páteře ?

Název česky

Podporuje prostředí základní školy v ČR zdraví vývoj dětské páteře ?

Název anglicky

Does environment an elementary school in the Czech Republic support development of child health spine ?

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant), Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika), Pavel MENŠÍK (203 Česká republika) a Tatiana KIMÁKOVÁ (703 Slovensko)

Vydání

1. vyd. Martin (SR), SZÁRAZOVÁ, M., KAVCOVÁ, E., JANUŠOVÁ, T. (Eds.). Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi-VI. od s. 124-131, 8 s. 2009

Nakladatel

JLF UK

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

30209 Paediatrics

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00037578

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-88866-64-0

Klíčová slova česky

Dotazník; ergonomie; manuál; páteř; škola; učitel; vada; žák; prevence

Klíčová slova anglicky

Questionnaire; ergonomics; manual; spine; school; teacher; defect; pupil; prevention

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 12. 2009 11:21, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Vhodná pohybová aktivita je nezbytnou potřebou ke zdravému růstu a vývoji dítěte. K hlavním školním rizikům patří přenos infekce, nedostatek pohybu a přetěžování. Nevhodná pracovní poloha v kombinaci s ergonomicky nevyhovujícím nábytkem přinášejí častější výskyt vzniku problémů se zády. Situaci dále komplikuje svalové dysbalance a obezita. Autoři pomocí anonymního dotazování realizovali sondu do situace na 10 základních školách v Brně. Pedagogové učí přibližně pětinu žáků s poruchami páteře, snaží se žákům pomoci, dbát na vhodné držení těla a správné návyky. Učitelé by uvítali více informací, jak vady páteře včas rozpoznat, poradit dětem i rodičům. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření zlepšují zdraví a života, dovolují vyšší pohodu při učení a práci, zanedbatelný není ani ekonomický efekt. Výzkum byl realizován v rámci výzkumného záměru fakulty Škola a zdraví 21.

Anglicky

The authors use an anonymous query realize probe into the situation in 10 elementary schools in Brno. Educators learn about a fifth of pupils with disorders of the spine, trying to help pupils to ensure the appropriate posture and good habits. Teachers would welcome more information on early recognition of the defects of the spine, to advise children and parents. Timely initiated corrective actions to prevent and improve the health and life, allow greater comfort for learning and work, not even a negligible economic effect. The research was conducted within the research plan School and Health 21.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století