2009
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdraví vývoj dětské páteře ?
KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Pavel MENŠÍK a Tatiana KIMÁKOVÁZákladní údaje
Originální název
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdraví vývoj dětské páteře ?
Název česky
Podporuje prostředí základní školy v ČR zdraví vývoj dětské páteře ?
Název anglicky
Does environment an elementary school in the Czech Republic support development of child health spine ?
Autoři
KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant), Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika), Pavel MENŠÍK (203 Česká republika) a Tatiana KIMÁKOVÁ (703 Slovensko)
Vydání
1. vyd. Martin (SR), SZÁRAZOVÁ, M., KAVCOVÁ, E., JANUŠOVÁ, T. (Eds.). Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi-VI. od s. 124-131, 8 s. 2009
Nakladatel
JLF UK
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
30209 Paediatrics
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00037578
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-88866-64-0
Klíčová slova česky
Dotazník; ergonomie; manuál; páteř; škola; učitel; vada; žák; prevence
Klíčová slova anglicky
Questionnaire; ergonomics; manual; spine; school; teacher; defect; pupil; prevention
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 12. 2009 11:21, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Vhodná pohybová aktivita je nezbytnou potřebou ke zdravému růstu a vývoji dítěte. K hlavním školním rizikům patří přenos infekce, nedostatek pohybu a přetěžování. Nevhodná pracovní poloha v kombinaci s ergonomicky nevyhovujícím nábytkem přinášejí častější výskyt vzniku problémů se zády. Situaci dále komplikuje svalové dysbalance a obezita. Autoři pomocí anonymního dotazování realizovali sondu do situace na 10 základních školách v Brně. Pedagogové učí přibližně pětinu žáků s poruchami páteře, snaží se žákům pomoci, dbát na vhodné držení těla a správné návyky. Učitelé by uvítali více informací, jak vady páteře včas rozpoznat, poradit dětem i rodičům. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření zlepšují zdraví a života, dovolují vyšší pohodu při učení a práci, zanedbatelný není ani ekonomický efekt. Výzkum byl realizován v rámci výzkumného záměru fakulty Škola a zdraví 21.
Anglicky
The authors use an anonymous query realize probe into the situation in 10 elementary schools in Brno. Educators learn about a fifth of pupils with disorders of the spine, trying to help pupils to ensure the appropriate posture and good habits. Teachers would welcome more information on early recognition of the defects of the spine, to advise children and parents. Timely initiated corrective actions to prevent and improve the health and life, allow greater comfort for learning and work, not even a negligible economic effect. The research was conducted within the research plan School and Health 21.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|