2009
Vznik a rozvoj muzejní pedagogiky
JŮVA, VladimírZákladní údaje
Originální název
Vznik a rozvoj muzejní pedagogiky
Název česky
Vznik a rozvoj muzejní pedagogiky
Název anglicky
Formation and development of museum pedagogy
Autoři
JŮVA, Vladimír (203 Česká republika, garant)
Vydání
Muzeum. Muzejní a vlastivědná práce, Praha, Národní muzeum, 2009, 1803-0386
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14510/09:00037680
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
Klíčová slova česky
muzejní edukace; muzejní pedagogika; muzejní didaktika; muzejní pedagog; vzdělávání muzejních pedagogů; muzejněpedagogický výzkum; dětské muzeum
Klíčová slova anglicky
museum education; museum pedagogy; museum didactics; museum educator; education in museum pedagogy; research of museum education; children's museum
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 12. 2009 16:16, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Příspěvek přibližuje vznik edukační funkce muzea a počátky muzejní pedagogiky jako teorie a praxe edukace v muzeu, muzeem a pro muzeum. Zabývá se rozvojem muzejněpedagogických aktivit od druhé poloviny 18. století a konstituováním muzejní pedagogiky jako vědy ve druhé polovině 20. století. Současná muzejní pedagogika představuje interdisciplinární obor, který vychází zejména z muzeologických, pedagogických, psychologických a komunikačních teoretických východisek a vyznačuje se systematickým výzkumem, publikováním teoretických a výzkumných textů a oborovým zakotvením ve vědeckých ústavech a v terciárním vzdělávání. Muzejní pedagogika reaguje na aktuální výzvy společnosti, přispívá ke kvalitě života jejich členů a v praxi naplňuje jednu z klíčových funkcí moderního muzea jako nenahraditelné instituce celoživotního učení a především neformálního a informálního vzdělávání. Závěr příspěvku charakterizuje základní koncepce a rozvoj muzejněpedagogického vzdělávání, které reaguje na nedostatečný počet kvalifikovaných muzejních pedagogů v českých muzeích. Poslední část textu přibližuje institucionální a praktický rozvoj muzejní pedagogiky v českých muzeích a naznačuje vybrané možnosti zkvalitnění a profesionalizace muzejněpedagogických aktivit.
Anglicky
The paper describes the formation of the educational function of museum and the beginnings of museum pedagogy as theory and practice of education in, through and for museum. It deals with the development of activities in museum education since the second half of 18th century and the establishment of museum pedagogy as a science in the second half of 20th century. Present museum pedagogy is an interdisciplinary field based primarily on museological, pedagogical, psychological and communication theoretical starting points and is characterised by systematic research, publishing of theoretical and research texts and establishment of the field in scientifically institutions as well as tertiary education. Museum pedagogy reacts to current challenges of the society, enhances the quality of life of its members and performs one of the crucial functions of modern museum as an irreplaceable institution of lifelong learning and especially nonformal and informal education. In the conclusion the paper discusses the basic conceptions and development of education in museum pedagogy which reacts to the insufficient number of qualified museum educators in Czech museums. The final part of the text describes institutional and practical development of museum education in Czech museums and outlines several possibilities of quality improvement and professionalization of activities in museum education.