2009
Buddhistická pekla: Zobrazení a texty vztahující se k třetímu peklu Sangháta
BĚLKA, LubošZákladní údaje
Originální název
Buddhistická pekla: Zobrazení a texty vztahující se k třetímu peklu Sangháta
Název česky
Buddhistická pekla: Zobrazení a texty vztahující se k třetímu peklu Sangháta
Název anglicky
Buddhist Hells: Depictions and Texts Concerning the Third Great Hell Sangháta
Autoři
BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Religio. Revue pro religionistiku, 2009, 1210-3640
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00029715
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
tibetský buddhismus; Buddha; pekla
Klíčová slova anglicky
Tibetan Buddhism; Buddha; Hell
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 25. 1. 2011 19:24, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
V originále
Žánr zobrazení pekel představuje zajímavý segment buddhismu a jeho tibetská a mongolská odnož není sice tak bohatá jako například japonské a čínské pojetí, nicméně jak texty, tak i příslušná zobrazení skýtají dostatečný materiál na popis, analýzu a srovnání. V Náprstkově muzeu se nachází fragment textu (pražské xylografie) nazvaného Šest druhů bytí. Jedná se o xylografické dvojjazyčné (mong. a tib.) vydání doprovázené četnými ručně kolorovanými výjevy z pekel. Tato "pražská xylografie" odpovídá rukopisu s barevnými kresbami, nacházejícímu se v Muzeu východoasijského umění Ference Hoppa v Budapešti. Jeho autorem je Bandida Cchewang Wangčhug Dordže a text je nazvaný Učení, jež pomocí obrázků ukazuje, proč se bytosti rodí v pekle či světě bloudících duchů a naplňováním lidí strachem je přivádí na správnou cestu. Příspěvek se zaměřuje zejména na popis a částečné srovnání obrazového materiálu "pražské xylografie" s budapešťskými kresbami, jakož i uvedení spisu do širšího dobového i naukového kontextu.
Anglicky
The genre of depiction of hells represents a very interesting segment of Buddhism. Although its Tibetan and Mongolian varieties are not as rich as e.g. Japanese, Thai, Chinese or Korean conceptions, the depictions provide sufficient subject matter for description, analysis and comparison. In the collections of Náprstek Museum in Prague a rare fragment of the text ("Prague xylograph") entitled Six Ways of Existence is found. It is a xylographic (Mongolian and Tibetan) bilingual edition accompanied with numerous manually colored scenes of hells. This "Prague xylograph" corresponds to the manuscript accompanied with color drawings located in the Ferenc Hopp Museum in Budapest. Its author is Bandida Tsewang Wangchug Dorje. This contribution focuses on the description and partial comparison of visual material of the "Prague xylograph" with Budapest drawings, as well as inclusion of the text into the broader context of time and teaching.
Návaznosti
GA401/05/2744, projekt VaV |
|