J 2009

Buddhistická pekla: Zobrazení a texty vztahující se k třetímu peklu Sangháta

BĚLKA, Luboš

Základní údaje

Originální název

Buddhistická pekla: Zobrazení a texty vztahující se k třetímu peklu Sangháta

Název česky

Buddhistická pekla: Zobrazení a texty vztahující se k třetímu peklu Sangháta

Název anglicky

Buddhist Hells: Depictions and Texts Concerning the Third Great Hell Sangháta

Autoři

BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Religio. Revue pro religionistiku, 2009, 1210-3640

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00029715

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

tibetský buddhismus; Buddha; pekla

Klíčová slova anglicky

Tibetan Buddhism; Buddha; Hell

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 1. 2011 19:24, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.

Anotace

V originále

Žánr zobrazení pekel představuje zajímavý segment buddhismu a jeho tibetská a mongolská odnož není sice tak bohatá jako například japonské a čínské pojetí, nicméně jak texty, tak i příslušná zobrazení skýtají dostatečný materiál na popis, analýzu a srovnání. V Náprstkově muzeu se nachází fragment textu (pražské xylografie) nazvaného Šest druhů bytí. Jedná se o xylografické dvojjazyčné (mong. a tib.) vydání doprovázené četnými ručně kolorovanými výjevy z pekel. Tato "pražská xylografie" odpovídá rukopisu s barevnými kresbami, nacházejícímu se v Muzeu východoasijského umění Ference Hoppa v Budapešti. Jeho autorem je Bandida Cchewang Wangčhug Dordže a text je nazvaný Učení, jež pomocí obrázků ukazuje, proč se bytosti rodí v pekle či světě bloudících duchů a naplňováním lidí strachem je přivádí na správnou cestu. Příspěvek se zaměřuje zejména na popis a částečné srovnání obrazového materiálu "pražské xylografie" s budapešťskými kresbami, jakož i uvedení spisu do širšího dobového i naukového kontextu.

Anglicky

The genre of depiction of hells represents a very interesting segment of Buddhism. Although its Tibetan and Mongolian varieties are not as rich as e.g. Japanese, Thai, Chinese or Korean conceptions, the depictions provide sufficient subject matter for description, analysis and comparison. In the collections of Náprstek Museum in Prague a rare fragment of the text ("Prague xylograph") entitled Six Ways of Existence is found. It is a xylographic (Mongolian and Tibetan) bilingual edition accompanied with numerous manually colored scenes of hells. This "Prague xylograph" corresponds to the manuscript accompanied with color drawings located in the Ferenc Hopp Museum in Budapest. Its author is Bandida Tsewang Wangchug Dorje. This contribution focuses on the description and partial comparison of visual material of the "Prague xylograph" with Budapest drawings, as well as inclusion of the text into the broader context of time and teaching.

Návaznosti

GA401/05/2744, projekt VaV
Název: Obraz a text v buddhismu: tibetská a mongolská ikonografie
Investor: Grantová agentura ČR, Obraz a text v buddhismu: tibetská a mongolská ikonografie