J 2009

The role of the biomedical physicist in the education of the healthcare professions: An EFOMP project

CARUANA, Carmel J., M. WASILEVSKA-RADWANSKA, A. AURENGO, P.P. DENDY, V. KARENAUSKAITE et. al.

Základní údaje

Originální název

The role of the biomedical physicist in the education of the healthcare professions: An EFOMP project

Název česky

Úloha biomedicínského fyzika ve výchově zdravotníků: projekt EFOMP

Autoři

CARUANA, Carmel J. (470 Malta, garant), M. WASILEVSKA-RADWANSKA (616 Polsko), A. AURENGO (250 Francie), P.P. DENDY (826 Velká Británie a Severní Irsko), V. KARENAUSKAITE (440 Litva), M.R. MALISAN (380 Itálie), J.H. MEIJER (528 Nizozemské království), Vojtěch MORNSTEIN (203 Česká republika), E. ROKITA (616 Polsko), E. VANO (724 Španělsko) a M. WUCHERER (276 Německo)

Vydání

Physica Medica, Pisa-Roma, Istituti Editoriali Poligrafici Intern. 2009, 1120-1797

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.045

Kód RIV

RIV/00216224:14110/09:00037838

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000270331800005

Klíčová slova anglicky

Biomedical physics education; Medical education; Academic role development; Curriculum development

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 1. 2010 10:48, prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc.

Anotace

V originále

The role of the biomedical physicist in the education of the healthcare professions has not yet been studied in a systematic manner. This article presents the first results of an EFOMP project aimed at researching and developing this important component of the role of the biomedical physicist. A background to the study expands on the reasons that led to the need for the project. This is followed by an extensive review of the published literature regarding the role. This focuses mainly on the teaching contributions within programmes for physicians, diagnostic radiographers, radiation therapists, and the postgraduate medical specializations of radiology, radiotherapy, interventional radiology and cardiology. Finally a summary list of the specific research objectives that need to be immediately addressed is presented. These are the carrying out of a Europe-wide position audit for the role, the construction of a strategic role development model and the design of a curriculum development model suitable for modern healthcare professional education.

Česky

Úloha biomedicínského fyzika při vzdělávání zdravotníků dosud nebyla systematicky studována. Tento článek představuje první výsledky projektu EFOMP orientovaného na výzkum a rozvoj této důležité složky úlohy biomedicínského fyzika. Pozadí tohoto projektu zdůvodňuje jeho potřebu. Následuje rozsáhlý přehled publikované literatury k tématu. Zaměřuje se zejména na příspěvky k výuce v rámci studijních programů pro lékaře, radiologické asistenty, radioterapeuty a postgraduální lékařské specializace v radiologii, radioterapii, intervenční radiologii a kardiologii. Konečně je uveden seznam oblastí výzkumu, na které je nutno se okamžitě zaměřit. Timto se realizuje celoevropský poziční audit této úlohy, konstrukce strategického rozvojového modelu vhodného pro moderní výchovu zdravotníků.