MATYÁŠEK, Jiří. Novi pouk strok SCIENCE v šolah. In Pismenost na vseh stopnjah izobraževanja. 1. vyd. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta Koper, 2009, s. 36 - 37. ISBN 978-961-6528-87-0. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Novi pouk strok SCIENCE v šolah |
Název česky | Nová výuka oborů SCIENCE na školách |
Název anglicky | New Fields SCIENCE Instruction in Schools |
Autoři | MATYÁŠEK, Jiří (203 Česká republika, garant). |
Vydání | 1. vyd. Koper, Pismenost na vseh stopnjah izobraževanja, od s. 36 - 37, 2 s. 2009. |
Nakladatel | Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta Koper |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | slovinština |
Typ výsledku | Stať ve sborníku |
Obor | 50300 5.3 Education |
Stát vydavatele | Slovinsko |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14410/09:00037910 |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
ISBN | 978-961-6528-87-0 |
Klíčová slova česky | integrovaná výuka; obory SCIENCE; školy ve světě; školy v ČR |
Klíčová slova anglicky | integration of teaching; SCIENCE; schools in the ČR |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnil: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc., učo 1031. Změněno: 1. 9. 2010 12:54. |
Anotace |
---|
Sodobna klasična šola, učence uči znanje o naravi le v posameznih ločenih strokah znanosti - biologija, geografija, geologija, fizika in kemija - brez razumevanja medsebojnih odnosov in prekrivanja disciplin. Po diplomi iz osnovnih in srednjih šol pogosto niso sposobni pridobljeno znanje za vsak predmet uporabit za visokošolsko izobraževanje ali neposredno na praksi, kjer je to potrebno za usmerjanje se v težave na meji med dvema ali več disciplin znanosti. Popravitev ponuja nove, integrirane učenje naravoslovnih disciplin. S takšnim poučevanjem strok SCIENCE že nekaj let imajo izkušnje v šolah v ZDA. V evropskih državah, kot je ta novi trend prvič predstavljen v Veliki Britaniji in nadaljujejo nekatere druge razvite članice EU. Na Češkem ni tale trend v mnogih osnovnih in srednjih šol, ni znan, noben ga organizacijsko ni zajeta ali upravlja, šole ga šele naključno seznamajo. |
Anotace česky |
---|
Současná klasická škola učí žáky poznatkům o přírodě jen izolovaně v samostatných přírodovědných předmětech - biologii, geografii, geologii, fyzice a chemii - bez porozumění vzájemným vztahům a přesahům těchto vědních oborů. Po absolvování základní nebo střední školy často nedovedou nabyté vědomosti z jednotlivých předmětů aplikovat při vysokoškolském studiu nebo přímo v praxi, kde je nutné orientovat se v problematice na hranici mezi dvěma nebo více přírodovědnými obory. Nápravu nabízí nová, integrovaná výuka přírodovědných oborů. S takovou výukou oborů SCIENCE mají již několik let zkušenosti na školách v USA. Z evropských států tento nový trend jako první zavádějí ve Velké Británii a postupně se experimentálně přidávají i některé další vyspělé státy EU. V České republice není tento trend na mnoha základních a středních školách vůbec znám, organizačně není nijak podchycen nebo řízen, školy se s ním jen náhodně seznamují. Učitelé přírodovědných předmětů se jen velmi pomalu zamýšlí jak u žáků docílit většího porozumění integrovaným fyzikálním, chemickým, biologickým, geologickým a geografickým dějům v přírodě. Jednou z prvních škol v ČR, která od tohoto školního roku zrušila výuku přírodovědných předmětů v tradičních předmětech geografie, přírodopis (biologie, geologie), fyzika a chemie je prestižní Gymnázium J. Keplera v Praze. Místo těchto předmětů mají stejný počet hodin předmětu SCIENCE, který zahrnuje obsah všech těchto uvedených předmětů. Na Pedagogické fakultě MU v Brně je za podpory Evropských strukturálních fondů připraven pilotní projekt Integrace oborů SCIENCE environmentální, právní a didaktické souvislosti. Studenti budou po 3 roky řešení a vyhodnocovnání projektu v tomto smyslu připravováni na příští požadavky školní praxe. Učit je budou zkušení domácí a zahraniční lektoři. |
Anotace anglicky |
---|
Contemporary classical schools teach pupils knowledge about nature only isolated in separate science subjects - biology, geography, geology, physics and chemistry - with no understanding of mutual relationships and overlap of disciplines. After graduating from elementary or secondary schools often are not able to acquired knowledge of each subject applied for higher education or directly on the ground, where it is necessary to orientate themselves in problems at the border between two or more natural science disciplines. Remedy offers new, integrated learning science disciplines. With such teaching courses SCIENCE already have several years experience in schools in the U.S.. In European countries, this new trend as first introduced in Great Britain and gradually added experimentally, and some other developed EU states. In the Czech Republic is not the trend at many elementary and secondary schools not known organization is not captured or managed schools it just randomly lists. |
Návaznosti | |
---|---|
MSM0021622421, záměr | Název: Škola a zdraví pro 21. století |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století |
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 18:13