C 2009

Příležitosti k učení napříč kurikulem 2. stupně základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie

NAJVAR, Petr a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Příležitosti k učení napříč kurikulem 2. stupně základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie

Název česky

Příležitosti k učení napříč kurikulem 2. stupně základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie

Název anglicky

Opportunities to learn on lower-secondary school level: selected results of the CPV video study

Autoři

NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, K perspektivám školního vzdělávání. od s. 179-192, 13 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2009

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00037941

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-193-5

Klíčová slova česky

videostudie; příležitosti k učení; otisk vyučovací hodiny; vyučování; učení

Klíčová slova anglicky

Video Study; Opportunities to learn; Lesson signature; Teaching; Learning

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2010 10:09, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Tato kapitola představuje teoretická východiska výzkumného projektu CPV videostudie a shrnuje výsledky analýz doposud provedených v rámci tohoto projektu. Projekt si kladl za cíl zdokumentovat a popsat reálnou výuku fyziky, zeměpisu, anglického jazyka a tělesné výchovy na druhém stupni základní školy. V následujících fázích bylo přistoupeno k systematickému mezipředmětovému porovnání jednotlivých aspektů výuky, jež si kladlo za cíl zprostředkovat porozumění podobnostem a rozdílům mezi porovnávanými předměty. V této kapitole jsou prezentovány nálezy analýz příležitostí k učení a struktury vyučovací hodiny. Výsledky těchto analýz ukazují na poměrně silné řízení výuky učitelem, a to zvláště v hodinách fyziky a zeměpisu. Rozdíly mezi předměty byly shledány i v akcentu na způsob práce s obsahem; v zeměpise leží akcent na zpracovávání nového učiva, v anglickém jazyce na procvičování probraného a ve fyzice na aplikování probraného učiva do nového kontextu.

Anglicky

The chapter introduces theoretical background of the research project CPV Videos Study and concludes results of analyses that were concluded so far. The main goal of the project is to document and describe real teaching process in selected subjects (Physics, Geography, English and Physical Education). In this chapter results of analyses of opportunities to learn and lesson signature are presented. The results of these systematic analyses show that the teaching process is strongly controlled by the teacher (mainly in Physics and Geography). Differences were found in ways of dealing with the content; in Geography teachers mainly deal with presenting the new content, in English with securing the content while in Physics in applying the context in new situations.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání