C 2009

Analýza postojů asistentů pedagoga ke vzdělávání romských žáků.

GULOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Analýza postojů asistentů pedagoga ke vzdělávání romských žáků.

Název česky

Analýza postojů asistentů pedagoga ke vzdělávání romských žáků.

Název anglicky

Analysis of Teacher Assistants´ Attitudes towards the Education of Roma Pupils

Autoři

GULOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, NĚMEC, J., VOJTOVÁ, V. (eds.) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, od s. s. 229-237, 9 s. VZdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, 2009

Nakladatel

Nakladatelství MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00038040

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5033-4

Klíčová slova česky

Segregace, předsudky, úspěšná integrace, sociální znevýhodnění, chudoba, nedostatečné vzdělání, strategie, pedagogové, romské děti, romští žáci

Klíčová slova anglicky

Segregation prejudice successful integration social disadvantages poverty insufficient education strategy pedagogues Romany children Romany pupils

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2010 20:45, Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.

Anotace

V originále

V článku jsou shrnuty výsledky výzkumného šetření, které proběhlo v roce 2009. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu byly analyzovány stanoviska a názory expertů, kteří se zabývají inkluzí sociálně znevýhodněných skupin. Každá země má k dispozici řadu mechanismů vedoucích k úspěšné integraci, jsou doporučeny akční plány, hovoříme o mediátorech, o podpoře, o projektech, dotacích, o asistenci ve školách. Jedno z nejdůležitějších doporučení se týká opatření, které by měly přijmout všechny evropské vlády a tím doporučením je, že romské děti musí docházet hned a okamžitě do běžných základních škol, vzdělávat se v hlavním vzdělávacím proudu. Mezi další doporučení patří kvalitní příprava učitelů, která zahrnuje mimo jiné základy romštiny, romologie i romistiky. Stejně kvalitně musí být připraveni asistenti pedagoga a současně na všech úrovních vzděláváni romští pedagogové.

Anglicky

The article sums up the results of research carried out in 2009. By means of qualitative research, attitudes and oponions of experts in socially disadvantaged groups inclusion were analyzed. Each country has many mechanisms available, that can lead to a successful integration; one of the most important recommendations is the one which should be adopted by all European governments: Romany children must with no delay attend standard primary schools, and be educated within the main education stream. Among other recommendations are quality training of teachers and pedagogues assistants; Romany pedagogues should also be educated on all levels.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání