J 2009

Monopol a konkurence na železnici

TOMEŠ, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Monopol a konkurence na železnici

Název česky

Monopol a konkurence na železnici

Název anglicky

Monopoly and competition in the railway sector

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant)

Vydání

Scientia et Societas, Praha, NC Publishing, 2009, 1801-7118

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/09:00029753

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

monopol; konkurence; železnice

Klíčová slova anglicky

monopoly; comepetiton; railway

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2010 15:36, Mgr. Ing. Lenka Matějová, Ph.D.

Anotace

V originále

Železnice prožily období rozkvětu v 19. století, kdy zásadně ovlivnily podobu dopravy a hospodářství vyspělých zemí. Ve 20. století došlo k poklesu jejich významu a kdysi dynamické železniční společnosti se proměnily na nepružné, monopolní a ztrátové podniky se silnými organizačními a finančními vazbami na stát. Cílem tohoto příspěvku je zhodnotit možnosti a meze rozdílných přístupů k zavádění konkurence na železnici.

Anglicky

Railways expanded in the 19th century when they have been important determinant of economic growth and railways companies enjoyed dominant position on the transport market. This situation started to change in the first part of the 20th century. Railways started to lose its market position and formerly dynamic railway companies were transformed into monopolistic, inflexible and unprofitable undertakings with strong organizational and financial connections to the state. High losses and debts of railways companies have resulted in frequent reform attempts. The common feature of these reforms has been the effort to introduce competition in railways services providing. It is possible to distinguish two basic approaches to railways reform. The first approach is based on separation of infrastructure and services and open access enabling for other railways operators. The second approach is promoting deregulation, demonopolization and privatization of the entire industry but keeping integration of infrastructure and services. The aim of this article is to assess possibilities and limits of different reform options.

Návaznosti

GA402/08/1438, projekt VaV
Název: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Grantová agentura ČR, Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky