2009
Monopol a konkurence na železnici
TOMEŠ, ZdeněkZákladní údaje
Originální název
Monopol a konkurence na železnici
Název česky
Monopol a konkurence na železnici
Název anglicky
Monopoly and competition in the railway sector
Autoři
TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant)
Vydání
Scientia et Societas, Praha, NC Publishing, 2009, 1801-7118
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/09:00029753
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
monopol; konkurence; železnice
Klíčová slova anglicky
monopoly; comepetiton; railway
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2010 15:36, Mgr. Ing. Lenka Matějová, Ph.D.
V originále
Železnice prožily období rozkvětu v 19. století, kdy zásadně ovlivnily podobu dopravy a hospodářství vyspělých zemí. Ve 20. století došlo k poklesu jejich významu a kdysi dynamické železniční společnosti se proměnily na nepružné, monopolní a ztrátové podniky se silnými organizačními a finančními vazbami na stát. Cílem tohoto příspěvku je zhodnotit možnosti a meze rozdílných přístupů k zavádění konkurence na železnici.
Anglicky
Railways expanded in the 19th century when they have been important determinant of economic growth and railways companies enjoyed dominant position on the transport market. This situation started to change in the first part of the 20th century. Railways started to lose its market position and formerly dynamic railway companies were transformed into monopolistic, inflexible and unprofitable undertakings with strong organizational and financial connections to the state. High losses and debts of railways companies have resulted in frequent reform attempts. The common feature of these reforms has been the effort to introduce competition in railways services providing. It is possible to distinguish two basic approaches to railways reform. The first approach is based on separation of infrastructure and services and open access enabling for other railways operators. The second approach is promoting deregulation, demonopolization and privatization of the entire industry but keeping integration of infrastructure and services. The aim of this article is to assess possibilities and limits of different reform options.
Návaznosti
GA402/08/1438, projekt VaV |
|