D 2009

Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání

ZÁLEŠÁK, Jan and Jaroslav VANČÁT

Basic information

Original name

Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání

Name (in English)

Concept of visual literacy and possibilities of its implementation within the Czech educational system

Authors

ZÁLEŠÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Jaroslav VANČÁT (203 Czech Republic)

Edition

Vydání první. Ústí nad Labem, Mezi viděním a věděním, p. 102 - 106, 5 pp. 2009

Publisher

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00038101

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7414-152-2

Keywords (in Czech)

vizuální gramotnost; výtvarná výchova; INSEA; vizuální studia; výtvarné umění; Rámcový vzdělávací program

Keywords in English

visual literacy; art education; INSEA; visual studies; fine art; General Curricula
Změněno: 8/1/2010 10:34, doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.

Abstract

V originále

Společný text Jana Zálešáka a Jaroslava Vančáta vychází z analýzy problematiky vizuální gramotnosti a představuje ji jako jedno z témat, jež by měly zaujmout významné místo v diskuzích o stavu a vývoji české výtvarné výchovy a její teorie. První část textu je zaměřena na samotnou problematiku vizuální gramotnosti, druhá pak tuto problematiku vztahuje ke specifické situaci výtvarné výchovy, která se nachází v prostoru mezi (uměleckou) tvorbou a vzděláváním.

In English

The article starts with an analysis of the notion of visual literacy and than introduces it as one of the issues that should play important role within discussions on the state and future developments of the Czech art education and its theory. The first part of the article focuses on the very problematic of visual literacy while the first latter relates this problematic to a specific situation of art education which finds itself in a space between (fine art) creation and education.