Detailed Information on Publication Record
2009
Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání
ZÁLEŠÁK, Jan and Jaroslav VANČÁTBasic information
Original name
Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání
Name (in English)
Concept of visual literacy and possibilities of its implementation within the Czech educational system
Authors
ZÁLEŠÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Jaroslav VANČÁT (203 Czech Republic)
Edition
Vydání první. Ústí nad Labem, Mezi viděním a věděním, p. 102 - 106, 5 pp. 2009
Publisher
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00038101
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7414-152-2
Keywords (in Czech)
vizuální gramotnost; výtvarná výchova; INSEA; vizuální studia; výtvarné umění; Rámcový vzdělávací program
Keywords in English
visual literacy; art education; INSEA; visual studies; fine art; General Curricula
Změněno: 8/1/2010 10:34, doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.
V originále
Společný text Jana Zálešáka a Jaroslava Vančáta vychází z analýzy problematiky vizuální gramotnosti a představuje ji jako jedno z témat, jež by měly zaujmout významné místo v diskuzích o stavu a vývoji české výtvarné výchovy a její teorie. První část textu je zaměřena na samotnou problematiku vizuální gramotnosti, druhá pak tuto problematiku vztahuje ke specifické situaci výtvarné výchovy, která se nachází v prostoru mezi (uměleckou) tvorbou a vzděláváním.
In English
The article starts with an analysis of the notion of visual literacy and than introduces it as one of the issues that should play important role within discussions on the state and future developments of the Czech art education and its theory. The first part of the article focuses on the very problematic of visual literacy while the first latter relates this problematic to a specific situation of art education which finds itself in a space between (fine art) creation and education.