C 2009

Odběratelé, zákazníci (B4)

KLAPALOVÁ, Alena

Základní údaje

Originální název

Odběratelé, zákazníci (B4)

Název anglicky

Customers (B4)

Autoři

KLAPALOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, Konkurenční schopnost podniků. Analýza faktorů hospodářské úspěšnosti. Druhá etapa, od s. 189 - 215, 26 s. 1. 2009

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/09:00038130

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-5058-7

Klíčová slova česky

zákazníci; stabilita; teritorium; obchodní strategie

Klíčová slova anglicky

customers; stability; territory; business strategy

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2010 15:59, doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola prezentuje výsledky primární analýzy věnované vybraným ukazatelům týkajícím se vztahu podniku k zákazníkům, resp. odběratelům. Sledovanými ukazateli byly uplatňována obchodní strategie, struktura typů zákazníků a jejich podíly na tržbách, stabilita zákazníků dle typů zákazníků, teritorium zákazníků a míra specifičnosti produktů analyzovaných podniků. Nejméně zastoupenou strategií je strategie zacílení se na úzký segment kombinovanou s využitím konkurenční výhody nízkých nákladů. Strategičtí zákazníci tvoří více než polovinu tržeb na úkor ostatních odběratelů. Zakázky financované z veřejných zdrojů představují podíl pouze necelých čtrnáct procent. Strategičtí odběratelé vykazují taktéž i vyšší míru stability než ostatní odběratelé. Převážná většina zákazníků je z regionu a dalšího tuzemska na úkor zahraničních zákazníků. Více než polovina podniků nabízí spíše standardizované produkty než produkty specifické.

Anglicky

Chapter presents the results of primary analysis applied to the chosen indicators concerning the relationship of company to the customers. Followed-up indicators were realized business strategy, customers types structure and their sales share, customers stability, territory of customers and the rate of products specificity of the analyzed companies. The less realized strategy is the cost focus strategy. Strategic customers represent more than half of the sales compared to other customers. Orders financed from the public resources create the share of less than fourteen percents. Strategic customers embody also the higher stability compared to other customers. The prevalent majority of customers is from the region or the rest of the country at the accord of the abroad. More than a half of companies offer rather standardized products than special products.

Návaznosti

1M0524, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky