C 2009

Problematika terapie specificky narušeného vývoje řeči z pohledu logopedů ze speciálně pedagogických center

BOČKOVÁ, Barbora

Basic information

Original name

Problematika terapie specificky narušeného vývoje řeči z pohledu logopedů ze speciálně pedagogických center

Name (in English)

The Therapy of Specifically Impaired Language Development from the Speech Therapists from the Special Education Centres Perspective

Authors

BOČKOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. p. 151-164, 13 pp. Speciální pedagogika, 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00038159

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5032-7

Keywords (in Czech)

specificky narušený vývoj řeči; speciálně pedagogické centrum; logoped; dítě/žák se specificky narušeným vývojem řeči; logopedická intervence

Keywords in English

specifically impaired langugage development; special educational centre; speech therapist; child/pupil with specifically impaired langage development; speech therapy

Tags

Reviewed
Změněno: 18/1/2010 09:16, PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.

Abstract

V originále

Ve stati jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření týkajícího se přístupů speciálních pedagogů k podpoře žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Výzkumné šetření bylo zaměřeno na problematiku terapie specificky narušeného vývoje řeči a osloveni byli logopedi působící ve speciálně pedagogických centrech, k nimž děti a žáci s touto formou narušené komunikační schopnosti docházejí. Na základě poznatků získaných prostřednictvím dotazníků byly analyzovány postupy logopedické intervence, možnosti mezioborové spolupráce s dalšími odborníky v diagnostickém i terapeutickém procesu a také s rodiči a učiteli žáků se specificky narušeným vývojem řeči.

In English

A research study, which is presented in this article, presents results of research focused on therapy of specifically impaired language development. Speech therapists working in the special educational centres were the focus group in this research. Questionnaires focused on speech intervention procedures and possibilities of interdisciplinary cooperation with other experts, parents and teachers of pupils with specifically impaired language development were distributed.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education