D 2009

Odstraňování bariér při společném vzdělávání žáků a studentů pomocí metod dramatické výchovy.

HAMADOVÁ, Petra and Marie PAVLOVSKÁ

Basic information

Original name

Odstraňování bariér při společném vzdělávání žáků a studentů pomocí metod dramatické výchovy.

Name (in English)

Removal of Bariers in Inclusive Education Using Drama Education Methods

Authors

HAMADOVÁ, Petra (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Marie PAVLOVSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vítková, M., Vojtová, V. et al. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 8 pp. 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00038208

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-188-1

Keywords (in Czech)

člověk s postižením;zrakové postižení; sebepojetí

Keywords in English

person with disability; visual impairment;inclusion; self-concept

Tags

Reviewed
Změněno: 1/4/2011 16:50, PhDr. Petra Röderová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je zaměřen na problematiku odstraňování bariér při společném vzdělávání žáků a studentů s postižením a bez postižení pomocí metod dramatické výchovy. Chceme zde ukázat, že právě ony se mohou stát efektivním nástrojem pro odstraňování bariér ve společném vzdělávání. Uplatněním metod dramatické výchovy v projektu, který představíme, se nám podařilo propojit svět osob s postižením a bez něj, vzájemné poznání, akceptace a byla navázána spolupráce studentů s postižením a bez postižení. Výzkum potvrdil, že vzájemná akceptace a spolupráce podporuje významně sebepojetí člověka s postižením.

In English

The presentation focuses on the topic of inclusive education. The Drama methods are an effective tool for breaking down barriers in inclusive education for all; they enable to link together the world of people with a disability as well as people without it. The reciprocal acceptation and cooperation encourage significantly the self-concept in people with a disability. You will see examples of good practice in the activities of people with visual impairments in the presentation.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education