C 2009

Problematika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině u žáků se specifickými poruchami učení výsledky výzkumu provedeného na 2. stupni základních škol Jihomoravského kraje

GRENAROVÁ, Renée

Základní údaje

Originální název

Problematika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině u žáků se specifickými poruchami učení výsledky výzkumu provedeného na 2. stupni základních škol Jihomoravského kraje

Název česky

Problematika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině u žáků se specifickými poruchami učení výsledky výzkumu provedeného na 2. stupni základních škol Jihomoravského kraje

Název anglicky

The Problem of the Cross-language and Intra-language Interference in the Initial Stage of Teaching Russian in Pupils with Specific Learning Difficulties Results of a Research Conducted in the Second Grade of Primary Schools in the South Moravian Region

Autoři

GRENAROVÁ, Renée (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al.Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of pupils with special educational needs III. od s. 289-300, 12 s. Pd-37/09-02/58, 2009

Nakladatel

Pedagogická fakulta MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00038216

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5032-7

Klíčová slova česky

vzdělávání; počáteční vyučování; ruský jazyk; mateřský jazyk; jazyková interference; interlingvní a intralingvní interference; specifické poruchy učení; výsledky výzkumu; integrace

Klíčová slova anglicky

education; initial stage of teaching; Russian language; mother language; language interference; typology of interference; cross-language and intra-language interference; specific learning difficulties; results of a research; integration

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 2. 2010 21:34, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

V originále

Ve stati referujeme o experimentálním šetření, jež bylo uskutečněno v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání MSM 0021622443. Výzkumná sonda realizovaná v akademickém roce 2008/2009 analyzovala specifika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině. Zabýváme se tématem rusko-české interference v souvislosti s požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zkoumáme problematiku vlivu mateřštiny na osvojování a užívání cizího jazyka a klademe si otázku, jakou měrou ovlivňuje osvojování ruského jazyka. Respondenty výzkumné sondy byli žáci se specifickými poruchami učení na 2. stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií v Jihomoravském kraji.

Anglicky

The chapter informs on experimental research that took place within the research project Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Education Programme for Basic Education MSM 0021622443. The research carried out academic year 2008/2009 analysed particularities of cross-language and intra-language interference in the initial stage of teaching Russian. We take an interest in the Russian-Czech interference in connection with demands of Framework educational programme for basic education, we focuse on the influence of mother language on learning and using of a foreign language, we ask the question in what degree it influences the learning of Russian language. Respondents of the research were pupils with specific learning difficulties in the region of South Moravia at senior primary grades and in the lower grades of multiannual grammar schools.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání