C 2009

Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji

GRENAROVÁ, Renée

Základní údaje

Originální název

Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji

Název česky

Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji

Název anglicky

Intercultural communication, Integration and Education of Socially Disadvantaged Pupils Foreigners from Eastern Europe

Autoři

GRENAROVÁ, Renée (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils, od s. 103-114, 12 s. Pd-38/09-02/58, 2009

Nakladatel

Pedagogická fakulta MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00038244

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5033-4

Klíčová slova česky

vzdělávání; sociální znevýhodnění; výsledky výzkumu; interkulturní komunikace; integrace; žáci cizinci; imigranti; východní Evropa; mentalita; stereotypy; Jihomoravský kraj

Klíčová slova anglicky

education; social disadvantage; results of a research; intercultural communication; integration; pupils foreigners; immigrants; Eastern Europe; mentality; stereotypes; South Moravia region

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2013 22:19, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.

Anotace

V originále

Výzkumná sonda realizovaná v letošním akademickém roce 2008/2009 analyzovala specifika interkulturní komunikace, problematiky lingvistické (ne)způsobilosti a integrace žáků cizinců ze zemí východní Evropy v souvislosti s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Stať zkoumá otázku interkulturní komunikace, úspěšnost kontaktů s jinými národy je založena na znalostech jejich mentality, stereotypů i tradic. Autorka uvádí příklady úspěšných i neúspěšných kontaktů s představiteli různých etnik. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s žáky cizinci i učiteli byla zkoumána komunikační specifika a integrace sociálně znevýhodněných žáků cizinců, zvláště pak jejich narušené komunikační schopnosti. Respondenty výzkumné sondy byli sociálně znevýhodnění žáci cizinci a učitelé základních škol v Jihomoravském kraji.

Anglicky

The research carried out this academic year 2008/2009 analysed particularities of intercultural communication and the problem of linguistic (in)competence of the pupils foreigners from Eastern Europe in connection with demands of Framework educational programme for basic education. The paper deals with problems of intercultural communication, success in contacts with foreign nations is based on knowledge of their mentality, their stereotypes and their traditions. The author describes some examples of unsuccessful contacts between nations. With the assistance of questionnaire survey and discussion with pupils foreigners and teachers, communication particularities and integration of socially disadvantaged pupils foreigners were examined, especially their impaired communication ability. Respondents of the research were primary school socially disadvantaged pupils foreigners and teachers from the South Moravia region.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání