GULOVÁ, Lenka. Analýza postojů asistentů pedagoga při vzdělávání romských žáků - výzkumné teze (Analysis of Teacher Assistants´ Attitudes towards Education of Romany pupils). In VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. (eds.) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009, 250 pp. ISBN 978-80-7315-188-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza postojů asistentů pedagoga při vzdělávání romských žáků - výzkumné teze
Name in Czech Analýza postojů asistentů pedagoga při vzdělávání romských žáků - výzkumné teze
Name (in English) Analysis of Teacher Assistants´ Attitudes towards Education of Romany pupils
Authors GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. (eds.) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, 250 pp. 2009.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00038276
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-188-1
Keywords (in Czech) Segregace, předsudky, úspěšná integrace, sociální znevýhodnění, chudoba, nedostatečné vzdělání, strategie, pedagogové, romské děti, romští žáci
Keywords in English Segregation prejudice successful integration social disadvantages poverty insufficient education strategy pedagogues Romany children Romany pupils
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D., učo 5686. Changed: 18/2/2010 17:39.
Abstract
Situace romského obyvatelstva je značně komplikovaná a neutěšená nejen v kontextu ČR, ale také v rámci celé Evropy, kde žije přes 10 milionů Romů. Vzhledem k počtům obyvatelstva Evropy není toto číslo nijak závratné, přesto se mnohé státy nedokáží zasadit o komplexní a rozsáhlejší změnu přístupu k této národnostní skupině a přijmout taková opatření, která by jejich životní perspektivy narovnala. Ve vztahu k Romům, ať v oblasti školství nebo v sociální práci, se stále objevuje tendence segregovat tuto skupinu obyvatelstva. Přestože se jedná o nelegální přístup k menšině, stále hovoříme v tomto slova smyslu, jakoby existovala nebo mohla existovat. Příklady segregace jsou běžné, stále je na našem území řada škol, kam dochází především romští žáci; stejně tak jsou zde lokality, kde žije početná skupina Romů ve složitých životních podmínkách. Tato novodobá ghetta mnohdy vznikla v důsledku sociálního znevýhodnění Romů a možná i v důsledku předsudků a xenofobních postojů většinového obyvatelstva, které se zbavuje nepohodlných sousedů, často zatížených nedostatečným vzděláním a chudobou.
Abstract (in English)
The situation of Romany citizens is greatly complicated and unsatisfactory not only within the Czech Republic, but generally in Europe, with its more than 10 million Romanies. Despite of that fact that this number, compared to the overall number of European citizens, is not too high, many countries are not able to implement more complex and wide changes of the approach to this minority, nor adopt measures that would improve life perspectives of Romanies. There persists a tendency to segregate Romanies, in both education and social work. Although this approach is not legal, we still talk about it as if it existed, or could exist.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 13/5/2024 23:04