2009
Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů
ADAMEC, Petr, Jiří DAN a Barbora HAŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů
Název česky
Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů
Název anglicky
The Contribution of Universities of The Third Age to Senior Citizens Quality of Life
Autoři
ADAMEC, Petr, Jiří DAN a Barbora HAŠKOVÁ
Vydání
Škola a zdraví pro 21. století. 5. mezinárodní konference. Pedagogická fakulta MU Brno, 2009
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
Klíčová slova česky
kvalita života Univerzita třetího věku motivace seniorů ke vzdělávání
Klíčová slova anglicky
quality of life University of third age seniors motivation on education
Změněno: 28. 4. 2011 14:10, doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
V originále
Vzdělávání v kurzech U3V je určeno osobám v postproduktivním věku. Myšlenka byla poprvé realizována po roce 1970 ve Francii. Masarykova univerzita organizuje kurzy od roku 1990. Podmínkou zařazení do kurzu je dosažení důchodového věku a alespoň středoškolské vzdělání s maturitou. Analýzy motivů ke studiu a zájem o studium, který se neustále zvyšuje, dokládají, že kurzy přispívají ke kvalitě života seniorů. V příspěvku budou interpretovány a diskutovány motivy a důvody účasti v kurzech, zjištěných v našem výzkumu. Porovnáním našich zjištění s údaji z literatury lze dospět k závěru, že kurzy U3V pro část populace seniorů představují jednu z možností, která významnou měrou napomáhá k udržení kvality života pro účastníky vzdělávání U3V seniorů přívětivým a důstojným způsobem. Důležitým aspektem je pro seniory i pocit účasti na společenském dění, navazování kontaktů, možnosti voluntaristického uplatnění.
Anglicky
U3A courses are intended for people no longer in full time employment. The concept was first developed in France in the early 1970s. Masaryk University has been running U3A courses since 1990. In order to enter a U3A course one has to be already retired and to have A levels. Various analyses of the motives and the rising interest to start studying indicate that the courses increase the quality of life of the seniors. This paper aims to interpret the results of our survey and to thoroughly discuss the motives and reasons to partake in the U3A courses. A comparison drawn between our outcomes and other scientific studies points to a conclusion that U3A classes present an agreeable and dignified means to sustain a reasonable quality of life for a part of senior citizens. Among other benefits the seniors appreciate their engagement in social life, creating new social relations and the possibility to work voluntarily.